In de vorige drie afleveringen hebben we je uitgelegd hoe je nadat jouw webshop is opgestart bezoekers kan aantrekken en hoe je hen kan begeleiden tot aan een aankoop. Is dit genoeg? Neen hoor. Zoals het bekende gezegde ons vertelt, stilstaan is achteruitgaan.

Door regelmatig een actie te lanceren hou je leven in de brouwerij. Dit reactiveert bestaande klanten en trekt nieuwe klanten aan. Belangrijk is om je doel voor ogen te houden, bestaande klanten reageren immers anders dan potentiële klanten op jouw acties.

Acties naar bestaande klanten

Als beheerder van een webshop, ben je gedreven om elke maand weer, meer en meer omzet binnen te halen. Je bent altijd op zoek om jezelf te verbeteren maand na maand, waardoor je steeds nieuwe kanalen en doelgroepen probeert aan te spreken. Deze strategie heeft zeker zijn plaats in marketing, maar kan ervoor zorgen dat je jouw bestaande klanten uit het oog verliest. 

Je huidige klanten zijn nochtans van essentieel belang. Het vraagt minder marketingbudget om je bestaande klanten in de watten leggen, dan nieuwe klanten aan te trekken, en ze zijn meer waard! Tevreden klanten vertellen aan hun netwerk hoe geweldig jouw webshop wel niet is, waardoor zij nieuwe klanten naar jouw webshop brengen. Mond-tot-mond reclame is letterlijk en figuurlijk onbetaalbaar.

Nieuwsbrieven

Om op een directe en persoonlijke manier te communiceren met je bestaande klanten is er geen beter kanaal dan nieuwsbrieven. Als je webshop al een tijdje online is en je al wat hebt kunnen netwerken, heb je mogelijk al een uitgebreide database. Die kan je dan opsplitsen in 2 groepen, huidige klanten en potentiële klanten. Des te meer emailadressen je hebt, des te succesvoller je mailingcampagnes zijn. Dat is logisch.

Maar wat moet je schrijven in je nieuwsbrieven? Dat is eigenlijk heel simpel. Bestaande klanten willen voelen dat ze zich in een bevoorrechte positie bevinden. Laat hen merken dat zij de enige zijn die de mail verdienen, dat je de relatie met hen enorm apprecieert. Dit doe je nog altijd het best met aanbieden van korting of gratis levering. Volgens UPS zal maar liefst 50% van alle onlineshoppers bij jouw webshop aankopen, als je regelmatig een nieuwsbrief met korting verstuurd.

Huidige klanten over jouw webshop laten praten, dat kan je stimuleren door bring a friend acties. Zo beloon je jouw bestaande klanten om een nieuwe klant aan te trekken en deze laatste heeft er ook voordeel bij. Met dit soort acties sla je twee vliegen in één klap.

Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven is voor elke webshop essentieel. Heb je het zelf druk met het beheren van je webshop en je onderneming? Wij bij Analyz-it zijn gespecialiseerd in het opstarten van e-mailcampagnes via Mailchimp en Flexmail. Zo kan ook jij je huidige klanten reactiveren en naar je webshop brengen.

Sociale media

Net zoals met nieuwsbrieven kan je via sociale media je huidige klanten persoonlijk bereiken. Waar het verschil in zit is de frequentie waarmee je een bericht de wereld kunt insturen. Op een Facebookpagina moet je minimaal 3 posts per week plaatsen, voor twitter is dat 5 per dag! (meer info).

Een sociale media marketingstrategie vertrekt bij Analyz-it altijd vanuit jouw doelstellingen en hoeveel nieuws jij te vertellen hebt. Dan weten we alvast welke kanalen het best bij jouw webshop passen. Analyz-it raadt je wel aan om minstens op Facebook aanwezig te zijn, dit wordt vandaag de dag toch wel van elke onderneming verwacht.

Facebookberichten die uiterst belangrijk zijn, zijn diegene waarin jij jouw volgers een blik achter de schermen gunt. Webshop bezoekers die van je Facebookpagina komen zullen sneller overgaan tot aankoop, omdat ze jouw webshop vertrouwen en het gezicht achter jouw webshop kennen. Dit maakt Facebook een ideaal kanaal om bijvoorbeeld je vernieuwd aanbod te tonen of kortingen te lanceren. Toch raden we je aan om promoties gericht naar bestaande klanten zeker ook via mail uit te sturen.

Lanceer Facebookposts die bestaande klanten aanzetten tot sharen. Dit zorgt ervoor dat jouw webshop bekend wordt bij een groter publiek en je onlinenetwerk vergroot. Quotes, Inspirerende foto’s, posts die inspelen op de actualiteit, posts die een mening verkondigen, 'bring a friend acties', enz. . Het maken van Facebookberichten die aanzetten tot sharen is geen exacte wetenschap maar er zijn wel trends die je kan volgen. Je kan je laten inspireren door het soort posts die je vaak in jouw persoonlijke Facebookstartpagina ziet terugkomen.

Succesvol zijn op Facebook heeft meer kanten dan enkel maar verkoop stimuleren en imagebuilding. Facebook kan ook een tool zijn voor dienstverlening. Verwijs klanten van je webshop als ze een dringende vraag hebben naar je Facebookpagina. Maar liefst 26% van de online shoppers zal eerder bij jouw aankopen doen als je in het weekend bereikbaar bent via sociale media.

Acties naar potentiële klanten

Als je jouw huidige klanten op regelmatige basis terug naar je webshop kan brengen, is het tijd om meer energie en budget te steken in het aantrekken van nieuwe klanten.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn over het algemeen minder succesvol om potentiële klanten aan te trekken. Zo maar nieuwsbrieven sturen naar onbekende emailadressen die geen koopintentie hebben, is een verlies van tijd en budget.

Wat je wel kan doen om nieuwe klanten aan te trekken is een prijsreductie vastkoppelen aan een nieuwsbriefinschrijving. Met onze e-starter kan je snel en makkelijk een standaardmail sturen met een bijhorende korting code. Deze nieuwsbrief inschrijver moet een aankoop verrichten van een minimaal bedrag om zo te kunnen profiteren van hun korting. Jouw nieuwe klant heeft nu al een eerste en goede ervaring met jouw webshop achter de rug. Dit maakt dat je hem of haar in de toekomst kan benaderen met een mail die voor bestaande klanten bestemd is.

Search Engine Advertising (SEA)

Nieuwe klanten aantrekken voor je webshop kan ook via SEA. Advertenties in Google zoekresultaten zijn heel succesvol om nieuwe bezoekers naar je webshop te brengen. Google ligt immers heel vaak aan de basis van elke nieuwe webshopsessie.

Het voordeel van adverteren op Google is dat je advertenties terecht komen bij online surfers die een effectieve behoefte hebben aan jouw product of jouw dienst. Bij Analyz-it zijn wij gespecialiseerd in het opstarten en beheren van Google AdWords accounts met allemaal hetzelfde einddoel, meer omzet genereren.

Meer informatie over het opstarten van een Google AdWords campagne vind je hier.

Search Engine Optimization (SEO)

Een sterke positie in de organische zoekresultaten (SEO) van Google is onmisbaar om op een duurzame manier nieuwe bezoekers aan te trekken. Goed scoren op Google doe je door de inhoud van jouw webshop te optimaliseren zodat jij gratis boven in de zoekresultaten komt te staan. Met een SEO-training, die wij bij Analyz-it aanbieden, weet jij wat je moet doen om opgepikt te worden door het Google algoritme.

Wil je meer weten over Search Engine optimization? Klik dan hier.

Sociale Media

Over social media marketing om nieuwe klanten aan te trekken kan je een hele boek schrijven. Om het toch wat korter te houden gaan we het nu alleen over Facebook hebben, want je kent ze ongetwijfeld wel, de fameuze Facebookwedstrijden en acties. Je hebt er misschien soms wel een hekel aan, maar oh boy do they work.

Facebook is een succesvol kanaal om je onderneming een extra dimensie te geven. Je likers hebben het gevoel dat ze jou en je producten kennen. Dit maakt dat ze sneller overgaan tot aankoop, simpelweg omdat ze je vertrouwen. Om succesvol aan Facebookmarketing te doen spreekt het voor zich dat je eerst voldoende paginalikers hebt.

Eenmaal je voldoende likers hebt, kan je beginnen met acties en wedstrijden op te starten om meer traffic naar je webshop te genereren. Belangrijk aan deze promoties is dat ze steeds passen binnen jouw doelgroep. Als je bijvoorbeeld een prijsvraag lanceert, hou dan steeds in het achterhoofd wat je doelgroep zou willen winnen.

Je had het misschien al door, maar bezoekers naar je webshop brengen is een fulltime bezigheid. Analyz-it helpt je dan ook maar al te graag om meer bestaande en potentiële klanten de weg naar jouw webshop te wijzen. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Lees hier alle berichten:

1: Een succesvolle webshop opstarten
2: Laat je webshop opvallen
3: Van bezoeker tot aankoop
4: Aankoop stimuleren op jouw webshop
5: Sterke dienstverlening, creëert sterke klanten