"Helft Vlamingen wil meer kleine handelaars online" - Bron: HLN.be

Online shoppen boomt, maar veel kleine winkels dreigen die trein te missen. Eén op twee Vlaamse consumenten vindt dat ze te weinig aanwezig zijn op het internet, zo blijkt uit een enquête van UNIZO. «Vaak zijn het net die zaken die verdwijnen» luidt het.

We blijven meer en meer online shoppen. De eerste drie maanden van dit jaar gaven Belgen 2,3 miljard uit aan spullen die ze via het internet kochten. Dat is 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar ondanks de grote vraag van consumenten blijft er bij veel handelaars nog koudwatervrees om de stap naar het internet te zetten. Dat blijkt uit een enquête van UNIZO, KBC en Comeos bij 1.000 consumenten en 419 handelaars in Vlaanderen.

De helft van de handelaars (52%) beschouwt online winkelen als een bedreiging, terwijl driekwart van de consumenten het positief vindt dat je steeds meer items ook op online winkelschappen vindt.

Wil jij ook voldoen aan de wensen van jouw klanten? Analyz-it helpt jouw onderneming met het uitwerken van de online aanwezigheid. Zo sta je zowel offline als online sterk! 
Contacteer ons

Broodjes en frieten

«Veel handelaars denken bij online winkelen aan grote buitenlandse webshops, zoals Bol.com tegen wie ze het op prijs niet kunnen halen» Zegt Mien Gillis van UNIZO. «Maar Bol.com mag dan wel 5 euro goedkoper zijn, in de buurtwinkel denken mensen dikwijls een betere service te krijgen. Ze kunnen er voor hun aankoop ook langsgaan en vragen stellen. Onder heel wat handelaars leeft ook de misvatting dat hun product niet geschikt is om online aan te bieden. Denk maar aan eigenaars van een broodjeszaak of van een frituur. Terwijl klanten bij een online bestelling niet moeten wachten wanneer ze die gaan afhalen.»

De meeste consumenten (64%) verkiezen ook echt een combinatie van een fysieke handelszaak en hun virtuele versie op het internet. Amper 12% winkelt het liefst uitsluitend online. Een kwart (24%) verkiest nog om zich enkel in de fysieke winkel te informeren en uiteindelijk tot aankopen over te gaan. Het is voor kleine winkels dus belangrijk om op z’n minst aanwezig te zijn op het internet. Maar dat laatste blijft voor de helft van de bevraagde consumenten (51%) nog te veel uit.

«De verkoop bij de zelfstandige detailhandel daalt nochtans. Er verdwijnen ook heel wat handelszaken. Vaak zijn dat degene die het online gebeuren volledig aan zich laten voorbijgaan», waarschuwt Sanderijn Vanleenhove van UNIZO.

Ben je nieuwsgierig naar het effect dat een online strategie op jouw onderneming heeft? In een vrijblijvend gesprek leggen wij graag alle mogelijkheden uit!
Contacteer ons

Site zonder prijzen

83 procent van de handelaars heeft wel een website, maar slechts 63 procent plaatst een overzicht van zijn productaanbod online. Het aantal dat de prijs van de producten op het internet gooit, ligt nog lager (46 procent). Een échte webshop biedt maar 37 procent van de Vlaamse handelaars aan. Ook daar duiken grote verschillen op tussen verwachtingen en aanbod. Zo wil 86 procent van de consumenten een online bevestiging als ze iets bestellen. Toch biedt amper een derde van de handelaars dit aan. Acht op de tien rekenen bovendien op een mailtje dat aangeeft wanneer hun aankoop geleverd wordt. Ook daar voldoet slechts één op drie winkeliers aan.

Doe niet zoals twee derde van de Vlaamse handelaars en spring er tussenuit met jouw onderneming! Geef je klanten de kans om online hun aankopen te doen.
Contacteer ons

Zij doen het wél al

Responsive website voor BAN Vlaanderen 

De ontwikkeling van een professionele website die past bij het imago van BAN Vlaanderen en perfect bereikbaar is via elk mobiel apparaat. Op die manier trekt BAN Vlaanderen meer klanten aan met hun website.
Lees meer»

Webshop op maat voor La Buena Vida

La Buena Vida is de Belgische specialist in Spaanse wijnen, hun producten aanbieden via het internet was dan ook een logische stap. Dankzij de webshop haalt La Buena Vida elke maand meer omzet. Spaanse wijnen bestellen via het internet was nog nooit zo makkelijk. 
Lees meer» 

Facebookcampagne voor Leonidas Leuven

Facebook is het ideale medium om jouw doelgroep op een persoonlijke manier te bereiken. Voor Leonidas Leuven was het opstarten van een online community een broodnodige eerste stap. En of er sprake is van een netwerk! Met slechts €10 hebben we maar liefst 31 207 potentiële klanten bereikt, daar tekent toch elk bedrijf voor?

Nieuwsbrieven voor Check Point Mol

Het uitsturen van e-mails blijft een efficiënte manier om meer bezoekers naar je website en winkel te brengen. Check Point Mol maakt hier elk seizoen graag gebruik van, om hun collectie in de kijker te zetten.
Lees meer»

AdWords advertenties voor All Tank Solutions

Klanten aantrekken met je website? Dat wil iedere onderneming. Voor All Tank Solutions brachten we vanaf maand één 600% meer websitebezoekers aan met Google AdWords. Ook het aantal contactaanvragen zagen we na drie maanden flink stijgen van 0 tot 14 per maand. Dat zijn 14 potentiële klanten die een behoefte hebben voor jouw product of dienst!
Lees meer»

(bron artikel: HLN)


Ben jij nog bang voor het web?

Sinds 2002 is Analyz-it gespecialiseerd in het uitwerken van online strategieën voor KMO's. We hebben alle tools in huis om jouw onderneming op de kaart te zetten. Wil je weten welke mogelijkheden er zijn voor jouw onderneming? Neem dan snel contact met ons op!