Je potentiële klanten laten weten dat je bedrijf bestaat is - samen met online actief zijn - meer dan ooit een must. Want de concurrentie groeit en de markt wordt almaar competitiever. Maar hoe profileer je je merk op het internet? Hoe zet je jouw producten of diensten online in de kijker? En hoe krijg je (meer) bezoekers op je website? Het antwoord? Online adverteren!

Online adverteren is doelgericht en tegen betaling adverteren op het internet. Je definieert een doelgroep en bepaalt een zoekwoord om die doelgroep te bereiken. Dat zoekwoord vormt de basis van je onlineadvertentie. Het is ook mogelijk om je advertentie te tonen aan je doelgroep op basis van hun interesses. Betalen doe je per klik (cost per click) of per duizend weergaven van je advertentie (cost per acquisition). 

Je kunt op verschillende manieren en via verschillende kanalen online adverteren. We sommen ze even voor je op.

1. Jouw onlineadvertentie bovenaan in Google

De kans is groot dat een potentiële klant Google gebruikt om jouw producten of diensten te vinden. Want bijna de helft van de Belgen gebruikt elke week deze zoekmachine. Google is dan ook hét kanaal om te starten met online adverteren. Het is een prima platform om mensen te bereiken.

Geef je een zoekopdracht in? Dan verschijnen bovenaan in de resultatenlijst advertenties met de groene melding advertentie ervoor. De bovenste plaatsen zijn populair!

Deze Google Ads zijn een voorbeeld van online adverteren of search engine advertising (SEA). 

 

online adverteren voorbeeld
Online adverteren: een voorbeeld van een zoekadvertentie op Google 

Waarom online adverteren met Google Ads?

  • Je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt en zo je website bezoekt. Je weet dus zeker dat je met je investering je doel bereikt (meer bezoekers en dus meer visibiliteit). 
  • Je trekt met Google Ads mensen aan die in je producten of diensten geïnteresseerd zijn. Je advertentie is gelinkt aan een zoekwoord en alleen potentiële klanten die dat zoekwoord intypen in Google, krijgen je advertentie te zien. Zo verzeker jij je dus van de juiste bezoekers op je website.
  • Je hebt controle over je factuur, want Google houdt zich aan het dagelijkse budget voor online adverteren dat jij instelt. Pas je slimme biedstrategieën toe? Dan wordt je campagne echt rendabel.
  • Je kiest niet alleen je doelgroep maar ook de locatie waar die doelgroep zich moet bevinden om je advertentie te zien. Internationaal, nationaal of lokaal? Jij bepaalt.
  • Je hebt geen abonnementskosten en bepaalt zelf wanneer je start en stopt met online adverteren.

Een arsenaal aan advertentiemogelijkheden 

  • Google Zoeknetwerk 

Advertenties in het Google Zoeknetwerk zijn de advertenties die je meteen ziet als je een zoekopdracht ingeeft in Google.

  • Google Display Netwerk

Wil je je doelgroep een visuele advertentie laten zien? Doe dat dan in het Google Displaynetwerk. Dan gebruikt Google het zoekgedrag van je doelgroep om je beeld- of videoadvertenties te laten zien op partnersites of op YouTube. Zo bereik je niet alleen mensen die nu interesse tonen in je producten of diensten, maar ook mensen die in het verleden jouw website of die van je conculega’s bezocht hebben.

online adverteren voorbeeld
Online adverteren : een voorbeeld van een displayadvertentie op een partnersite van Google

  • Google Shopping

Zoek je in Google een product op? Dan zie je bovenaan productadvertenties met foto’s en prijzen. Die advertenties verschijnen via Google Shopping en zijn alleen mogelijk als je een webshop hebt. Je voordeel? Dankzij de e-commercegegevens van je webshop bereken je gemakkelijk de return on investment van je advertenties, en optimaliseer je ze doelgericht om zo je rendabiliteit te verhogen.

online adverteren voorbeeld
Online adverteren: een voorbeeld van een shoppingadvertentie op Google

Lees meer over online adverteren in Google


2. Succesvol online adverteren op Facebook en Instagram

Facebook is met 7,3 miljoen gebruikers in ons land nog altijd de koning van de sociale media. Het is dus een erg interessant én toegankelijk platform om online te adverteren. Net zoals bij online adverteren in Google, is het mogelijk om je Facebookadvertenties te laten zien aan je doelgroep op basis van hun interesses en demografische gegevens.

Instagram is een ander interessant socialmediakanaal. Maandelijks posten 3 miljoen Belgen content op Instagram. Over het algemeen heeft dit kanaal een jonger doelpubliek dan Facebook. Ga je online adverteren op Instagram? Dan is de kwaliteit van je foto’s erg belangrijk.

De instellingen van Instagram zijn identiek aan die van Facebook. Heb je Facebookmarketing onder de knie? Dan adverteer je ook probleemloos op Instagram.

Waarom online adverteren op Facebook of Instagram?

  • Je bereikt veel mensen met een zeer toegankelijke en laagdrempelige manier van online adverteren.
  • Je kunt verschillende doelgroepen met verschillende advertenties targeten om zo optimale resultaten te genereren.
  • Je kiest - zoals bij online adverteren in Google - zelf je dagelijkse budget.


Online adverteren: een voorbeeld van een advertentie op Facebook

Lees meer over Adverteren op Facebook


3. Je doelgroep met online advertenties prikkelen op LinkedIn

Heb je vooral b2b-klanten? Dan is adverteren op LinkedIn interessant voor jou! Want er zijn 3,6 miljoen Belgen die een account hebben op LinkedIn. 

LinkedIn is het professionele broertje van Facebook. Je bereikt er snel mensen mee die actief zijn in bedrijven of sectoren die tot jouw doelgroep behoren.

Waarom online adverteren op LinkedIn?

  • Je bepaalt je doelgroep op basis van bedrijf, bedrijfsgrootte, functietitel, ervaring, interesses, enzovoort.
  • Je bepaalt - zoals bij online adverteren in Facebook - zelf je dagelijkse budget en advertentiedoelen.


Online adverteren: een voorbeeld van een advertentie op LinkedIn

Lees meer over adverteren op LinkedIn » 


Online adverteren laten renderen?

Wil je met online adverteren je visibiliteit verhogen en meer potentiële klanten aantrekken? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie.

Neem contact op voor meer info