Nieuwe advertenties op Facebook 

In april kondigde Facebook de veranderingen van de advertenties in de zijbalk al aan, maar vandaag start Facebook stilaan met het uitrollen van de nieuwe advertenties.

In deze post bespreken we volgende zaken:

  • Hoe zien de nieuwe advertenties er uit?
  • Welke invloed hebben de nieuwe advertenties?
  • Wat zijn de nieuwe afmetingen?
  • Heeft het een invloed op de advertentie kost?
  • De 20% regel van Facebook

Hoe zien de nieuwe advertenties er uit?

In het verleden zag je maar liefst zeven kleine advertenties in de zijbalk van je Facebook-profiel. Ze werden allemaal gekenmerkt door een kleine afbeelding, waardoor je de advertenties gemakkelijk kon negeren.

Dit had natuurlijk een negatieve invloed op de advertentiemogelijkheden binnen Facebook en wel daarom worden de zijbalk advertenties nu tot drie keer groter gepubliceerd. Wat ze bijna net zo groot maken als de inhoud van het nieuwsoverzicht. Om de zijbalk niet te druk te maken, concentreert Facebook zich nu ook op slechts één of twee advertentieblokken in plaats van zeven, zoals vroeger.

Welke invloed hebben de nieuwe advertenties?

Voor de adverteerders verandert er niets in de flow die je moet volgen om de advertenties te maken. De uitrol van de advertenties hebben enkel en alleen een invloed op de gebruikers van Facebook en wat ze te zien krijgen.

Facebook zal de oude advertenties voor desktop en mobiel automatisch groter tonen op het Facebook-profiel van de gebruiker wiens nieuwsoverzicht de update al ontvangen heeft.

Wanneer je al eerder bezig was met het maken van advertenties op de oude zijbalk afmetingen, zal Facebook deze advertenties nog steeds op het oude formaat blijven weergeven.

Wat zijn de nieuwe afmetingen?

Voorheen moest je aparte advertenties maken voor de zijbalk en het nieuwsoverzicht omwille van het verschil in formaat, maar nu kan je gewoon één advertentie opmaken die je zonder problemen kan gebruiken voor alle plaatsingen.

De afmetingen

Pagina post, link, aanbieding, desktop app en domein advertenties:

  • Dimensies: 254x133 px
  • Beeldformaat: 1.91:1

Paginabericht video advertentie:

  • Afbeelding: 254x143 px
  • Beeldformaat: 16:9

Pagina vind-ik-leuk of Evenement:

  • Afbeelding: 254x143 px
  • Beeldformaat: 2,7:1

Heeft het een invloed op de advertentiekost?

De advertentiekosten van de advertenties in de zijbalk zullen stijgen want de afbeeldingen worden groter, waardoor er minder advertenties weergegeven worden. Hierdoor zal de concurrentie stijgen en er bijgevolg ook hogere kosten aan verbonden zijn.

Toch wordt er verwacht dat adverteren in de zijbalk nog steeds de goedkoopste methode gaat blijven.

De 20% regel van Facebook

De gevreesde 20% regel is voor veel adverteerders 'a pretty big pain' want je afbeeldingsadvertentie mag niet meer dan 20% tekst bevatten. In het verleden telde dit niet mee voor de advertenties in de zijbalk.

Dat verandert NU.

In de toekomst zal de gevreesde 20% regel van toepassing zijn op alle advertenties, inclusief die van de zijbalk met grotere afbeeldingen. 

Meer weten over de advertentiemogelijkheden van Facebook?

Met een lekkere kop koffie vertellen we je met plezier alle mogelijkheden. Contacteer ons via contact@analyz-it.be

Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.