Search Engine Marketing ‘SEM’ of zoekmachinemarketing

Search Engine Marketing Analyz-it

Search Engine Marketing ofwel gewoon zoekmachinemarketing is het optimaliseren van je website om gevonden te worden in een zoekmachine. De meest bekende zoekmachine van het moment is zonder twijfel Google.

Wanneer je niet goed vindbaar bent in deze zoekmachines bestaat de kans dat potentiële klanten je website of webshop nooit bezoeken.

Mogelijkheden Search Engine Marketing

Je kan op twee manieren gebruik maken van Search Engine Marketing. De eerste mogelijkheid is je website organisch laten scoren, ook beter bekend als  Search Engine Optimization of SEO. Op deze manier zal je website of webshop 'gratis' beter gaan scoren in Google.

Naast SEO kan je ook betalend gaan adverteren in een zoekmachine, ook wel Search Engine Advertising of SEA genoemd. Via betalend adverteren ga je als bedrijf een bedrag betalen wanneer iemand op je advertentie klikt. Hoeveel je juist moet betalen hangt af van diverse factoren: de concurrentie op een trefwoord, de kwalieit van je campagne en website en welke doelgroep je wil bereiken.

Voor- en nadelen Search Engine Marketing

Hoe je het ook draait of keert, Google is de beste vriend van iedere website- of webshopbeheerder. Althans zo zou het moeten zijn want in 90% van de gevallen is Google jouw belangrijkste leverancier van bezoekers. Afhankelijk van je concrete doelstellingen zal SEO of SEA een interessanter kanaal zijn.

Zoals eerder beschreven is zoekmachine optimaliseren (SEO) gratis, wat uiteraard een voordeel is. In de meeste gevallen komt er echter een SEO copywriter aan de pas, die je teksten optimaliseert qua vindbaarheid waardoor je een eenmalige investering doet in de vindbaarheid van je website of webshop. Als er iemand op je zoekresultaat klikt, blijft dit natuurlijk gratis. Een nadeel van zoekmachine optimaliseren is dat het langer duurt vooraleer het effectief resultaten toont. Waardoor SEO dus meestal een strategie op lange termijn is.

Langs de andere kant hebben we SEA, de methode om via gesponsorde advertenties gevonden te worden. Deze staan in Google bovenaan of aan de rechterzijde van de 'gratis' resultaten, meestal zijn deze ook aangegeven met een geel label 'Adv.'. Via deze betalende advertenties kan je op relatief korte termijn zeer efficiënt nieuwe klanten bereiken, wat een groot voordeel is als je op korte termijn nieuwe business wil genereren. Het nadeel is dat je een bijdrage dient te betalen aan Google wanneer iemand op je advertentie klikt, de vertoning zelf is gratis.

Kom meer te weten over de mogelijkheden

Bij Analyz-it zijn we gespecialiseerd in het opzetten en beheren van Search Engine Marketing campagnes zowel in het gratis als betalend netwerk.

Wil je meer informatie over Search Engine Marketing op maat voor jouw bedrijf en hoe wij je kunnen helpen?
Contacteer ons vrijblijvend voor een voorstel op maat.

Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.