Adverteren op Facebook

Met ongeveer 5 miljoen Belgische gebruikers is Facebook het ideaal kanaal om op te adverteren, maar je wil dit natuurlijk op een zo efficiënt mogelijke manier doen. Facebook voor bedrijven heeft namelijk een andere aanpak dan je persoonlijke Facebookpagina. Weet je echter niet goed hoe je meer uit Facebook kan halen? Dan kunnen wij je verder helpen.

Waarom adverteren op Facebook?

Advertenties via Facebook brengen een andere reactie te weeg dan advertenties met Google Ads. Met Facebook adverteren spreek je een publiek aan die niet meteen een directe behoefte uit. Als een persoon een zoekopdracht ingeeft in Google heeft die persoon een behoefte aan hetzij een product, dienst of informatie. Bij Facebook uiten mensen deze behoefte niet direct aan jou. Daarom werkt Facebook beter voor branding dan Google. Het opbouwen van een succesvol imago is belangrijk als je online succes wil boeken.

Toch is Facebook meer dan alleen maar een platform om je imago uit te bouwen. Met de toegevoegde conversieknoppen is het behalen van commerciële doelstellingen via Facebook adverteren in een stroomversnelling geraakt. Potentiële klanten zijn nog maar één klik verwijderd van een aankoop of het invullen van een formulier. De kans dat je een lead kwijtgeraakt in het aanwervingsproces is zienderogen geslonken.

Adverteren via Facebook is doeltreffend maar het heeft tijd nodig. Veel bedrijven hebben geen tijd om te investeren in het onderhouden van een Facebookpagina en besteden het daarom uit aan online marketing bureaus zoals Analyz-it.

Facebook = emotioneel

Het populaire sociale media-kanaal is een emotioneel medium. Op Facebook uiten mensen vaak hun gevoelens en frustraties. Hoe je als bedrijf omgaat met deze gevoelens en frustraties is zeer belangrijk. Adverteren via Facebook is een betaalbare manier om meer volgers voor je bedrijf te bereiken maar deze moeten ook klanten worden. De overgang van fans naar klanten gebeurt pas als je de fans op een juiste manier benadert. De benadering van je fans door middel van de advertenties en de interactie met je bestaande fans zal het succes van je Facebookpagina en verkopen die hieruit leiden, bepalen.

Er zijn diverse voordelen verbonden aan adverteren op Facebook:

  • Je bereikt potentiële klanten in hun eigen persoonlijke netwerk
  • Je ontvangt meer naamsbekendheid en vind-ik-leuks
  • Je kan zeer doelgericht adverteren (leeftijd, beroep, locatie, ...)
  • Je hebt volledige controle over je budget
  • Je kan eenvoudig het succes van een campagne meten

Hoe werkt adverteren op Facebook?

In grote lijnen lijkt adverteren op Facebook op adverteren in Google, maar toch zijn er een aantal belangrijke verschillen. Om te beginnen is de manier waarop de advertenties getoond worden verschillend.

Bij Google worden je advertenties getoond voor bepaalde zoekopdrachten, maar bij adverteren op Facebook bepaal je vooraf een doelgroep bv. Mannen uit Hasselt met een leeftijd tussen 40 en 55 jaar die graag wijn drinken. Op basis van het beschikbare budget proberen we zoveel mogelijk bezoekers uit deze doelgroep te bereiken.

Om deze potentiële bezoekers te bereiken, worden er advertenties opgesteld. Vooraleer je een advertentie gaat opstellen, moet je een keuze maken welk type van advertenties je wilt gebruiken.
De advertentievormen van Facebook:

  • Domain Ads
  • Page Like Ads
  • Offer Ads
  • Event ads
  • Mobile App Ads
  • Desktop App Ads
  • Page Post Ads

Zoals je kan zien, zijn er verschillende advertentie types beschikbaar. Afhankelijk van de vooropgestelde doelstelling, kiezen we de meest geschikte advertentievorm voor jouw bedrijf.


Ook adverteren op Facebook?

Heb je niet de nodige ervaring of tijd om te adverteren op Facebook? Contacteer ons dan vrijblijvend via contact@analyz-it.be of +32(0)11 743 676.