Artificial Intelligence ook wel gekend als AI, is niet meer weg te denken in het digitaal tijdperk. 
Veel grote data gedreven bedrijven zoals Google en Microsoft, hebben AI volledig omarmd en geïntegreerd in de processen van het bedrijf.

Ook onze developers en marketeers maken gebruik van AI. Het biedt namelijk tal van opportuniteiten om efficiënter te werk te gaan. In deze blog tonen we hoe wij AI in ons werkproces integreren.

Photoshop

Onze graficus maakt dagelijks gebruik van Adobe Photoshop. Zowel voor onze in-house communicatie als de communicatie van onze klanten. Omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden, komt AI handig van pas om een afbeelding te bewerken. Enerzijds kan er een element in een afbeelding toegevoegd worden om een boodschap beter over te laten komen. Anderzijds kan er een element uit de afbeelding vervangen worden omdat het een foute boodschap zou meegeven. Perfect mogelijk met de AI in Adobe Photoshop.

Voordeel:
  • Tijdbesparend
  • Inspiratiebron
Afbeelding voor gebruik van AI
Afbeelding na gebruik van AI
 

Google Ads

Google Ads - het platform om websites te promoten via de zoekmachine Google en haar partnersites - biedt de mogelijkheid om advertenties gedeeltelijk te laten sturen door AI. Bij Google gebruiken ze de term "machine learning", een onderdeel van AI. Via machine learning leert de AI uit data en gaat patronen herkennen. Hieronder vind je hoe dat precies in zijn werking gaat.

Google Ads met machine learning

Voor dezelfde klant en hetzelfde zoekwoord "kleding" gebruiken we het feature  'smartbidding'. De machine learning van Google bestudeert de gegevens van de eindklant en berekent de kans dat deze persoon gaat converteren. Door middel van deze berekening verkiest Google om 'Checkpoint Mol' te vertonen aan de klant of om de bieding over te slaan. Zo behaalt de webshop maandelijks een beter conversiepercentage met bieding op basis van machine learning. 

Google Ads zonder machine learning

Onze klant 'Checkpoint Mol' is een kledingwinkel. Hij heeft het zoekwoord "kleding" actief staan. Voor de zoektermen die gelijk of relevant zijn aan het zoekwoord, wordt 'Checkpoint Mol' in de zoekresultaten getoond. De webshop wordt vaak getoond in de zoekresultaten, maar we merken dat het conversiepercentage / aankooppercentage laag ligt. De marketeers gaan manueel de biedstrategie aanpassen om meer conversies te behalen. 

Zoals in het voorbeeld aangetoond, hoeven de marketeers zich minder druk te maken over de biedingen in Google Ads. De AI van Google is slim genoeg om een gunstige biedstrategie voor de campagnes te bepalen. Dit spaart tijd uit, wat kan benut worden om de campagne te optimaliseren. 

Voordeel:
  • Tijdbesparend
  • Geautomatiseerde optimalisatie van zijn biedstrategie
  • Low-maintenance 

Development

Het schrijven van code en het programmeren van webapplicaties is een tijdsintensief proces. Ook AI kan ons hierbij helpen om het proces te optimaliseren.

In de test omgeving van een website wordt vaak dummy tekst geplaatst om de website vorm te geven. Deze tekst wordt later aangepast naar de wens van de klant. Chat GPT, van Open AI, geeft je de mogelijkheid om een tekst te laten genereren in enkele seconden. Uiteraard veel sneller dan dit handmatig uit te voeren. 

Verder is het ook handig wanneer je al tekst hebt, maar de website nog voorzien moet worden van verschillende talen. Chat GPT kan deze tekst omzetten naar de gekozen taal. De AI houdt rekening met de context van de boodschap. Zo wordt de vertaling gediend van de juiste woordenschat. Ook dit wordt in de testfase van een site gebruikt, om een beter beeld over de structuur van de webtoepassing te krijgen. 

Ook afbeeldingen genereren is geen enkel probleem voor AI. In een mum van tijd heb je een afbeelding gegenereerd met de gewenste inhoud en de juiste formaten. Zo hebben we in de testfase van een project afbeeldingen gegenereerd om de website tijdelijk in te vullen. Niet enkel een snelle en efficiënte oplossing, maar ook een vorm van inspiratie. 

Ondertussen volgden onze ontwikkelaars een seminarie van Microsoft over de AI diensten die Azure aanbiedt in onze ontwikkelingsomgeving. Een voorbeeld dat vandaag al mogelijk is: de automatische filtering van tekst, afbeeldingen en gesproken taal op basis van inhoudsherkenning. Zo zou AI bepaalde haatdragende of seksueel getinte boodschappen kunnen afleiden naar een moderator alvorens te accepteren in de database.

Voordeel:
  • Tijdbesparend
  • Vermijden van conflicten
  • Efficiënt

Toekomstvisie

AI is nu al op vele platformen geïntegreerd. Mede door de grote belangstelling wereldwijd, staat AI en de evolutie ervan niet stil. Zo kwam Open AI recent met de nieuwste versie van Chat GPT uit. Chat GPT 4 de opvolger van Chat GPT 3,5; blijkt nog krachtiger en doeltreffender te zijn dan zijn voorganger. De mogelijkheden van AI zijn als het ware eindeloos.

Hierin zit de grote uitdaging voor onze klanten: welke optimalisaties gaan we laten doen om de core-business te verbeteren?

Als antwoord hierop, hebben we een aantal cases gekregen van bedrijven die succesvol AI hebben geïmplementeerd. We kunnen die voorbeelden overlopen met ons cliënteel als inspiratiebron voor eigen ontwikkelingen.

Benieuwd wat AI kan betekenen voor jouw online marketing of webapplicatie?

 

Neem gerust contact op of bel ons op via +32(0)11 743 676 voor een vrijblijvend gesprek.

Naar contact »