Facebook versus andere media

Facbook werd 20 jaar en we stellen ons de vraag of Facebook nog relevant is in 2024 als medium om te gebruiken voor marketeers en communicatie experts.

Ondanks het vermoeden dat Facebook aan populariteit verloren zou hebben, bewijst het sociale media platform het tegendeel. Uit onderzoek van CIM is gebleken dat 68,9% van de Belgen het platform gebruikt. Dat is een stijging van 2,8% ten opzichte van vorig jaar. 

Een nog grotere stijging zien we echter bij Instagram. Met 6,6% meer gebruikers dan vorig jaar, wordt het platform door 45,8% van de bevolking in 2023 gebruikt. 

TikTok, ondertussen het 3e grootste sociale media platform onder de Belgen, boekt ook grote vooruitgang. Met een stijging van 4,6%, wordt het platform door 23,6% van de bevolking gebruikt. 

Facebook

68,9% van de Belgen gebruikt Facebook in 2023.
(+2,8% t.o.v. 2022) 

Instagram

45,8% van de Belgen gebruikt Instagram in 2023.
(+6,6% t.o.v. 2022) 

TikTok

23,6% van de Belgen gebruikt TikTok in 2023.
(+4,6% t.o.v. 2022) 

Niet lezen maar kijken!

Video

Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat Belgen video verkiezen tot hun favoriet medium. 98% van de bevolking geeft toe dat ze in de voorbije maand minimum 1 video bekeken hebben. Vorig jaar bedroeg dit percentage 97%. 

TV

Ondanks de grote toename aan streamingplatformen en on demand TV, blijft lineaire TV de grote koploper in België. Maar liefst 79,1% van de bevolking consumeert live TV. Echter ten opzichte van 2022 kent het kanaal een lichte daling van 0,8%. Dit komt voornamelijk door de opmars van TV & video on demand, alsook video's op sociale media.

 

Demografie sociale media kanalen

Leeftijd

Facebook geniet niet alleen van het grootste publiek van alle sociale media kanalen, maar ook van het breedste publiek. Zo is 2/3e van het aantal Facebook gebruikers tussen de 25 en 65 jaar oud.

Bij Instagram zien we een jonger publiek opduiken. Hier is 2/3e van het doelpubliek tussen de 15 en 45 jaar oud.

TikTok, het meest recente sociale media platform heeft het jongste publiek van de 3. De gebruikers zijn hier tussen de 12 en 35 jaar. Het kanaal spreekt vooral een jonger publiek aan door de korte content die getoond wordt. 
Het publiek van TikTok is vergelijkbaar met dat van Snapchat. 

Facebook

Het doelpubliek bij Facebook ligt tussen de 25 en 65 jaar oud. 

Instagram

Het doelpubliek bij Facebook ligt tussen de 15 en 45 jaar oud. 

TikTok

Het doelpubliek bij Facebook ligt tussen de 12 en 35 jaar oud. 

Geslacht

Verder kan er onderscheid gemaakt worden tussen de sociale media platformen op basis van geslacht van de gebruikers. Het valt op dat er een aantal kanalen zijn die meer gebruikt worden bij mannen dan bij vrouwen en andersom.

LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt door mannen. Zo zou het platform door 21% van de mannen gebruikt worden. Dit is slechts 13% bij de vrouwen. Ook Reddit, Twitter en Discord zijn meer mannelijke platformen. 

Pinterest is dan weer het platform waar meer vrouwen hun tijd op doorbrengen. 28% van de Belgische vrouwen zou Pinterest gebruiken. Bij de mannen is dit slechts 11%.

 

Conclusie

Ja Facebook is absoluut nog relevant! De cijfers tonen aan dat het sociale media platform Facebook nog steeds aan populariteit wint. Zo waren er meer gebruikers in 2023 dan in 2022 binnen België. Het is ook het platform dat het breedste publiek bereikt. Zo is de targetgroep tussen de 25 en de 65 jaar oud. De Belgische gebruikers zouden ook in verhouding zijn op vlak van geslacht. Er blijken in verhouding bijna evenveel mannen als vrouwen het platform te gebruiken.

Wil je graag een jonger doelpubliek bereiken? Dan kan je je beter focussen op Instagram en TikTok. Zowel Instagram als TikTok bieden op hun respectievelijke manier vormen aan van short content. Instagram biedt dit aan via Reels (Instagram video's) en foto's. TikTok is dan weer uitzonderlijk gefocust op video content. Gebruikers kunnen hier korte video's, alsook foto slideshows bekijken. 

In dit artikel wordt data gebruikt van het CIM onderzoek over mediaconsumptie in België. Er werden 6.325 mensen ondervraagd waarvan enerzijds 50% door middel van face-to-face bevraging, anderzijds 50% via het CIM MediaWatch Panel. Deze gegevens dragen bij tot de conclusie waarom al dan niet Facebook nog een relevant sociaal media platform is.

Jouw doelpubliek bereiken via sociale media?

 

Neem dan gerust contact op of bel ons op via +32(0)11 743 676 voor een vrijblijvend gesprek. We bespreken samen de mogelijkheden voor jouw bedrijf en stellen vervolgens een online marketingmix voor. Naar contact »