Voor het beheren van een succesvolle Google Ads campagne hebben wij een 7 stappenmodel ontwikkeld dat is ontstaan door de positieve ervaringen van KMO's die het traject doorlopen hebben.

1. Strategie

In eerste instantie kijken we naar de bestaande site om te zien of deze beter rendeert wanneer er meer bezoekers landen. Een snelle en efficiënte oplossing is ‘meer bezoekers kopen’ door middel van een Google Ads campagne, het online adverteren in Google. Zolang de nieuwe bezoekers straks meer opbrengen dan de kosten die gemaakt worden om deze bezoekers te lokken, is deze tactiek economisch verantwoord.

2. Beheer en optimalisatie

Hand in hand met het zoeken naar meer bezoekers, gaan we trachten het kaf van het koren te scheiden: we willen enkel écht geïnteresseerde bezoekers op de site krijgen, geen klikkers die enkel dagbudget verbruiken. Dat doen we door verschillende advertenties naast elkaar te testen. We houden enkel die advertenties over die leiden tot effectieve leads of verkopen. 

3. Evaluatie

Nu de bestaande website meer en betere bezoekers krijgt dankzij de Google AdWords campagne, verwachten we dat deze ook meer leads of verkopen genereert.

Hierbij kunnen er echter nog problemen zijn, waardoor goede bezoekers niet converteren in leads, en dat is de programmatie en structuur van de website zelf. Als een goede bezoeker landt op een slechte website, dan is de kans dat deze doorgaat naar een aanvraag minder dan dat een goede bezoeker landt op een goede website. De conclusie kan zijn dat de website geheel of gedeeltelijk aangepast moet worden.

4. Meer verkopen

In deze stap gaan we investeren om met hetzelfde aantal bezoekers meer leads of verkopen te halen. Dat doen we door de website te verbeteren of – indien nodig - te vervangen door een beter exemplaar.

Op de vraag “Hoe komt het dat je op bepaalde sites sneller geneigd bent om te kopen dan op andere sites?” kunnen we antwoorden dat het geheim schuilt in het vermogen van de website om te converteren van bezoeker naar aanvrager/koper. Dat conversie-vermogen wordt toegelicht in een apart model: het FAKSS-model (Find - Attract - Keep - Sell - Service).

Bij het ombouwen van een bestaande site naar een écht goede website zijn er in de praktijk vaak ingrijpende wijzigingen nodig; en soms is een volledige vervanging van de site kosten-baten gezien interessanter.

5. Betere conversie

Zodra de site aangepast is en voldoet aan het FAKSS-model, zal deze met hetzelfde aantal bezoekers toch meer conversies halen. Met andere woorden, de vernieuwde website levert meer aanvragen en potentiële klanten dan de oude site.

We kunnen dit meten door het aantal aanvragen dat uit de vernieuwde website komt te tellen.

6. Investeren in SEO

Tot en met stap 5 hebben wij betaald voor méér en betere bezoekers, we investeerden ook in een betere site die meer aanvragen genereert.

De volgende stap is dat we niet nog meer moeten betalen voor extra bezoekers, maar dat we gratis extra bezoekers uit zoekmachines krijgen. Dat doen we via zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization). Uit de SEA campagne weten we immers wat de goede en populaire zoekwoorden zijn. Deze zoekwoorden gebruiken we dan in de website via SEO geoptimaliseerde pagina's.

7. Kosten verlagen

Zodra de SEO van de website op punt staat, kunnen we bepaalde zoekwoorden verlagen qua budget. We zorgen er dus voor dat we met onze gratis advertenties beter gaan scoren. Wanneer we dit punt bereiken, verlagen we het budget van de Google AdWords campagne zonder bezoekers te verliezen.

Conclusie

Het opstarten en beheren van een Google Ads campagne gaat bij ons veel verder dan enkel en alleen het opzetten van de campagne. Op het einde van de rit zorgen wij ervoor dat je minder moet betalen, voor meer bezoekers. Dat is gegarandeerd rendement!


Wil je ook graag starten met deze aanpak?

Contacteer ons dan vrijblijvend via contact@analyz-it.be of via +32(0)11 743 676.