In Google AdWords hadden we al een kwaliteitsscore per zoekwoord om op te volgen hoe relevant een zoekwoord is ten opzichte van de behoefte van jou potentiële klanten. Om de advertenties beter af te stemmen op het doelpubliek en de gebruikerservaring van de gemiddelde Facebook-gebruiker te verhogen, introduceert Facebook een nieuwe factor om naar te kijken en te optimaliseren: de relevantie score in je advertentiecampagne.

Wat is een relevantie score?

De relevantie score is een cijfer tussen 1 en 10 waarmee Facebook aantoont, hoe relevant je advertentie was voor de gekozen doelgroep. Hoe hoger het cijfer, hoe relevanter de advertentie is geweest. Simpel, toch?

Facebook berekend deze relevantie score op basis van positieve en negatieve interacties. Wanneer je positieve interacties hebt (video views, reacties, shares, ...) zal je relevantie score omhoog gaan. Heb je negatieve interacties (spamreport, verbergen van je post, ...) dan zal de relevantie scoren zakken.

Wanneer kan ik deze score zien?

Zodra je een advertentie gemaakt hebt, krijg je al een indicatie van de relevantie score te zien. Zo krijg je al meteen een beeld hoe goed je advertenties het gaan doen. Gedurende de looptijd van de campagne zal deze score wel aangepast worden want dan vinden er immers echte interacties plaats.

Wat kan ik er mee?

Wat betekent de relevantie score nu echt? Wat zegt een 6 ten opzichte van een 8 precies? En krijgen we een straf van Facebook als we onder de 5 halen? Neen helemaal niet! Maar de lancering van deze score brengt wel enkele handige voordelen met zich mee:

  1. Lagere kosten:
  2. Omdat je advertentie een hoge score haalt, is Facebook verzekerd dat mensen de meest relevante inhoud te zien krijgen. Dus hoe hoger de relevantie score, hoe lager de uiteindelijke kosten zullen zijn.

  3. Geen testpubliek meer nodig:
  4. Dankzij deze score heb je als adverteerder meteen de mogelijkheid om verschillende afbeeldingen en teksten te testen en te bekijken welke advertentie de hoogste relevantie score haalt. Je hebt dus geen testpubliek meer nodig.

  5. Analyseren en optimaliseren:
  6. Door deze relevantie score krijg je als adverteerder ook een beter inzicht op je lopende campagnes. Zie je bijvoorbeeld een dip in je relevantie score? Dan is het hoog tijd om je afbeelding en/of tekst nog eens met een kritisch oog te bekijken.

     

Om gebruik te maken van de relevantie score hoef je enkel te wachten tot dit automatisch in je Power Editor verschijnt. Facebook begint vanaf deze week met het uitrollen van deze nieuwe functie!

Let op!

Concentreer je niet alleen op de relevantie score wanneer je gaat adverteren op Facebook. Het is een uitstekende parameter om je algemene prestaties te monitoren, maar het succes van een goede advertentie zit hem tenslotte in het doel van je campagne.

Stel je lanceert een campagne om meer downloads van je e-book te bereiken. Je advertentie krijgt een vijf als relevantie score, maar de downloads van je e-book lopen wel als een trein. Is jou campagne dan een flop? Neen, je doel was immers om meer downloads te realiseren, dus is de relevantie score minder van belang.