Met een rotvaart verandert het digitale marketing landschap als nooit tevoren. 
Sociale media kanalen imiteren met hun ingebouwde zoekfuncties de zoekmachines en zijn voor verschillende zoekopdrachten ook doeltreffender dan de traditionele zoekmachines zoals Google of Bing.  
Als tegenbeweging toont Google meer en meer AI resultaten in hun zoekmachine, maar daar blijft het niet bij.
Google bezit ook het videoplatform YouTube. Eerder gekend als een grootschalig videoplatform waarop long-form content geplaatst werd. Maar Google rolde ondertussen "YouTube shorts" uit, als antwoord op de Reels en TikToks die steeds meer mensen bereiken en die ook als advertentiemiddel gebruikt worden. 
YouTube Shorts is dus de eigen variant van short-form content die in portrait 9:16 formaat geplaatst wordt. Deze korte video's spelen in op de verkorte attentiespanne van sociale media gebruikers, die overigens meestal via een smartphone kijken. Als je wil adverteren op YouTube Shorts, dan doe je dat via Google Ads. Zo kan je strategisch short-form video content gebruiken naast je andere advertentiefacetten in je marketingmix.