Vandaag de dag heeft elke onderneming begrepen dat het nodig is om op sociale media aanwezig te zijn. Klanten verwachten dat je hun op de hoogte houdt van de nieuwe ontwikkelingen in de sector waarin jouw onderneming actief is. Maar hoe vaak moet je nu iets posten op sociale media? Kan je überhaupt ook teveel updates plaatsen?

In dit artikel leg ik je uit welke frequentie je moet aanhouden per kanaal!

Facebook

Facebook is zonder twijfel het meest bekende sociale mediakanaal. Ondertussen is bijna elke onderneming actief bezig met Facebook, maar hoe vaak moet je iets posten? Het minimale aantal posts die je als onderneming moet plaatsen ligt op 3 per week. Probeer dus constant op zoek te gaan naar informatie die jouw klanten belangrijk en interessant vinden.

Wat je dus zeker niet mag doen is meer dan 10 berichten per week via je Facebookpagina verspreiden. Vanaf dit punt zullen je updates te frequent voorkomen op de startpagina van jouw volgers. Als je veel te vertellen hebt, probeer dan keuzes te maken tussen de verschillende onderwerpen. Facebook gaat meer en meer voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Als je jezelf aan deze regels houdt dan zal je niet “spammerig” overkomen bij je volgers, waardoor zij jouw Facebookpagina niet zullen 'unliken'.

Twitter

Waar je bij Facebook moet oppassen dat je niet te veel berichten online plaatst heb je bij Twitter helemaal geen beperkingen. Hier is het zelfs aangewezen om zo veel mogelijk links te delen die interessant zijn voor jouw volgers.

Minimaal zouden dit vijf berichten per dag mogen zijn. Zoals je kan inbeelden kan het beheren van een Twitteraccount best wel intensief zijn. Denk dus op voorhand goed na of je daadwerkelijk veel informatie te delen hebt met je volgers. Want bij Twitter legt kwantiteit iets meer gewicht in de schaal dan kwaliteit.

LinkedIn

Net als Facebook is LinkedIn ideaal om je kennis te etaleren. Kwaliteit staat dus ook weer boven kwantiteit op LinkedIn. Probeer tweemaal per week een bericht online te plaatsen dat relevant is voor je connecties. Dankzij je LinkedIn-profiel maak je hen duidelijk dat je mee bent met de laatste trends en ontwikkelingen.

Ook met LinkedIn mag je niet overdrijven met het aantal geplaatste posts. Het maximale aantal berichten ligt bij dit sociaal netwerk op 5 per week. Ga dus steeds voor de berichten die het meeste waarde bieden aan jouw connecties. De meer formele en technische artikelen zijn perfect voor op LinkedIn te posten.

Pinterest

Pinterest is voor vele bedrijven nog onbekend terrein. Waarom is dat zo? Een van de redenen is dat je een uitgebreide fotodatabase moet hebben om met een gerust hart op Pinterest aanwezig te zijn. Met Pinterest kan je op een mooie visuele manier een levensstijl promoten waar jouw product perfect in past. Om op Pinterest aanwezig te zijn kan je dus best aanbieder zijn van een product/dienst dat visueel aantrekkelijk weer te geven is.

Om op deze sociale mediasite succesvol te zijn, moet je minimaal vijf foto’s per dag de wereld in sturen. Dit zijn er op eerste zicht heel veel, maar als je aanbieder bent van woonaccessoires en je regelmatig nieuwe producten aanbiedt, dan is dit best wel haalbaar. De vragen die je jezelf dus moet afvragen voor je aan Pinterest begint is:

  1. Heb ik een product/dienst dat aantrekkelijk weer te geven is?
  2. Past mijn product binnen een bepaalde levensstijl?
  3. Is mijn fotodatabase groot genoeg?

Ben jij helemaal mee?

Weet je nog niet goed hoe je het hele sociale media verhaal moet aanpakken? Wij helpen je graag verder met vrijblijvend advies, contacteer ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.