Natuurlijk wil je op de eerste plaats in Google staan! Want zo verhoog je de zichtbaarheid van je bedrijf én genereer je meer kwaliteitsvolle aanvragen. Maar hoe kom je op die felbegeerde eerste plaats in Google? We leggen het je graag uit.

1. Kies je doelgroep

Wie wil ik bereiken? Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Want je doelgroep bepaalt hoe en waarover je gaat communiceren. Heb je een jong doelpubliek of zijn vooral senioren geïnteresseerd in je producten of diensten? Zijn je potentiële klanten mannen of vrouwen? Wil je lokaal vindbaar zijn, of is Vlaanderen je business area? De antwoorden op die vragen bepalen of je één of meerdere persona's rond je doelgroep moet creëren.

2. Ontdek hoe je je doelgroep zoekt in Google

Weet je wie je pappenheimers zijn? Verdiep je dan in de manier waarop je je doelgroep zoekt. Gebruiken ze een smartphone of computer? Typen ze hun vragen of spreken ze hun zoekopdrachten in? Zijn ze op zoek naar een oplossing in de buurt of speelt locatie geen rol? Om hoger te scoren in Google, moet je die informatie hebben.

3. Bepaal je zoekwoorden voor een hogere Google-ranking

Potentiële klanten die op zoek zijn naar de producten of diensten die je levert, typen een zoekwoord of zoekwoordencombinatie in Google in. Het is dus belangrijk om te weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om vervolgens je online content of advertenties daarrond op te bouwen.

Je achterhaalt welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je business via intelligente analyseprogramma’s of een manuele zoekwoordanalyse. Toets in beide gevallen altijd je zoekwoorden af aan je doelgroep.

Enkele concrete tips om je zoekwoorden te bepalen:

  • Geef de zoekwoorden waarvoor je hoger wilt scoren in Google in. Analyseer daarna de pagina’s die momenteel in de top 5 staan.
  • Gebruik de autosuggesties van Google om andere gerelateerde en populaire zoekwoorden te vinden.
  • Maak variaties op basis van de locatie, bijvoorbeeld 'online marketing Hasselt' vs. 'online marketing Limburg'.
  • Kijk in Google hoeveel resultaten een zoekterm genereert ten opzichte van zijn varianten. De zoekopdracht met de meeste resultaten, zal vaak ook een hoger zoekvolume hebben.
  • Heb je een lijst van zoekwoorden bepaald? Gebruik dan de gratis tool 'Keyword Planner' van Google om het zoekvolume van elk zoekwoord te achterhalen. Zo weet je zeker dat je optimaliseert voor relevante zoekwoorden.

4. Optimaliseer je webteksten

Nu je je zoekwoorden bepaald hebt, is het tijd om ze te implementeren op je website. Dat doe je door de bestaande content te optimaliseren of nieuwe teksten te schrijven. Let er wel op dat je tekst lang genoeg is (minimaal 250 woorden) en dat je je zoekwoorden op een ‘natuurlijke’ manier integreert. Zo blijft je tekst vlot leesbaar. Het is contradictorisch, maar Google bestraft teksten die louter voor zoekmachines geschreven zijn met een lagere ranking. Ons advies? Schrijf voor mens én machine. 😉

5. Denk aan je afbeeldingen

Niet alleen je tekst, maar ook je afbeeldingen zijn belangrijk om hoger te scoren in Google. Het is zelfs mogelijk om met je afbeeldingen bovenaan in de Google-zoekresultaten te staan. De optimalisatie van een afbeelding begint bij de bestandsnaam. Sla je een afbeelding op? Integreer dan altijd een zoekwoord in je bestandsnaam. Noem je afbeeldingen dus nooit 20190719_14789.jpg want dat zegt Google niets, maar kies bijvoorbeeld voor hoger_in_google.jpg. En vergeet niet om je zoekwoord op te nemen in de metadata en het onderschrift van je afbeelding.

6. Zorg ervoor dat je website technisch in orde is

Google is een zoekrobot. Wil je dat Google gemakkelijk de inhoud van je geoptimaliseerde pagina’s begrijpt en indexeert? Zorg er dan voor dat je website technisch op punt staat. Dat betekent geen overbodige code en geen links die niet werken.

Hoe sneller Google je site kan doornemen, hoe hoger je score in de zoekresultaten. De laadsnelheid van je website, de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele toestellen, de sitemap, de metadata, de html-headings, de tekst/html-ratio, de veiligheid van de verbinding, en correct werkende links op de pagina zijn belangrijke parameters.

7. Ga voor een mobielvriendelijke website

Bijna iedereen heeft een smartphone. Het is dan ook niet verwonderlijk dat almaar meer mensen hun smartphone gebruiken om informatie op te zoeken. Het gevolg? Hoog scoren in Google is erg belangrijk, want op een smartphone zie je in één oogopslag minder zoekresultaten. Google houdt van websites die mobielvriendelijk zijn. Bovendien zal je mobielvriendelijke website je bezoekers een aangename ervaring bezorgen zodat ze niet snel wegklikken. En ook dat is goed voor je Google-ranking. Heb je een nieuwe website of een nieuwe webpagina? Bekijk dan ook altijd hoe die eruitziet op je smartphone.

8. Link intern en extern naar je webpagina’s

Het is erg belangrijk om links te integreren in je webpagina’s. Want zonder links kan Google je website moeilijk vinden. Een link kan intern (naar een andere webpagina op je website) of extern (naar een webpagina op een andere website) zijn. Leg je links niet te vroeg in je webtekst want dan nodig je mensen uit om te klikken en zo de pagina te verlaten. Een webpagina die mensen snel verlaten, is voor Google een teken dat die pagina niet kwaliteitsvol is, waardoor je daalt in de ranking.

Linkt er een andere site naar een van jouw webpagina’s? Dan heeft dat een positief effect op je ranking. Vooral als die link komt van een hoge autoriteitswebsite zoals een kwaliteitskrant of de absolute koploper in een marktsegment. Eén link van zo’n website is beter dan tien links van obscure fora die je ergens online gevonden hebt.

9. Gebruik Google Mijn Bedrijf

Bovenaan in Google staan, kun je niet alleen met websiteoptimalisaties maar ook met Google Mijn Bedrijf. Als je een bedrijf zoekt, dan zie je in de zoekresultaten rechts of bovenaan (op een mobiel toestel) van je scherm een aantal afbeeldingen staan met daaronder de bedrijfsnaam en enkele symbooltjes. Via die iconen kun je eenvoudig het bedrijf bellen, een route uitstippelen, de locatie opslaan en de website bezoeken. Een ideale manier dus om personen naar je website en/ of winkel te brengen!

10. Optimaliseer voor Google Maps

Ga je lokaal op zoek naar een product of dienst? Dan toont Google Maps je bovenaan de Google zoekresultaten een aantal aanbieders in de buurt. Het is dus belangrijk dat je tussen die aanbieders staat.

Hoe je dat doet? Je verifieert je onderneming in Google Maps, zorgt ervoor er een Google Maps component op je website te vinden is én dat de 'whois'overeenkomt met je contactgegevens.


Wil je net zoals wij op de eerste plaats in Google staan?

Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie.