Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het ook officieel. Vanaf vandaag kan je ook advertenties inzetten op Instagram. De mogelijkheid is voor zowel kleine als grote bedrijven beschikbaar in België en Nederland.

Instagram wordt momenteel aanzien als dé foto-app van het moment met meer dan 400 miljoen gebruikers wereldwijd. De app is vooral onder de jongere generatie zeer populair en is voor bepaalde sectoren in de travel, mode, fashion en beauty zeer interessant.

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Het opstarten van een advertentiecampagne op Instagram zal in grote lijnen vergelijkbaar zijn met een advertentiecampagne in Facebook. Hierbij zal je ook de keuze hebben tussen drie verschillende advertentieformaten: een foto advertentie, een video advertentie en een carousel advertentie. De advertenties zien er uit als gewone posts, maar zullen wel de vermelding "sponsored" krijgen, net zoals bij Facebook.

Vervolgens kan je deze advertenties gericht inzetten om mensen te bereiken op basis van hun verschillende interesses zoals mode, beauty, sport of eten. Afhankelijk van je doelstellingen is het ene advertentieformaat geschikter dan het andere.

In onderstaande video zie je alvast een eerste impressie hoe de carousel advertentie er uitziet in de Instagram feed.

 

Wat zijn de kosten om te adverteren op Instagram?

Over de kosten om een advertentiecampagne te lanceren in Instagram is er nog niet veel bekend. Er wordt wel verwacht dat dit op dezelfde manier als Facebook adverteren zal opgebouwd zijn waarbij je kan kiezen tussen een prijs per 1000 impressies (CPM) of per klik (CPC).

Tips om te starten met adverteren op Instagram:

  • Zorg voor visueel materiaal van topkwaliteit.

    Waar je bij Facebook adverteren rekening dient te houden met je afbeelding en de omschrijving die je gebruikt, ligt dit bij Instagram anders. Op Instagram ligt de essentie namelijk op het visueel materiaal dat je gebruikt, daarna pas op de kleine omschrijving die je kan plaatsen. Het is dus aangeraden om visuals te gebruiken die opvallen omwille van hun kwaliteit.
  • Laat je advertenties eruit zien als een normale post.

    Verpruts je foto's niet door er overbodige tekst op te plakken, maar zorg dat je advertentie er uitziet als een normale post in de feed van Instagram. Zeker in het begin is dit een belangrijke tip aangezien de gebruikers van Instagram nog niet gewoon zijn om advertenties te zien, is de kans groot dat ze je gelijk als 'spam' behandelen.

Starten met Instagram?

Contacteer ons vandaag nog!