Snapchat werd gelanceerd in 2011, toch is het pas recent dat deze applicatie gebruikt wordt als marketingtool voor bedrijven. Snapchat heeft dagelijks zo’n 100 miljoen actieve gebruikers die samen zo’n 400 miljoen snaps per dag versturen. Meeste van deze gebruikers zijn jongeren, de actieve leeftijd ligt tussen de 13 en 34 jaar. Volgens De Tijd heeft ons klein België zelfs demeeste snapchatgebruikers onder de categorie tieners. Zo een 45% van de Belgische tieners gebruikt het dagelijks. Daarvoor werd een enquête van 50.000 personen in 33 landen gebruikt. Nu als ik zeg snapchat marketing wordt door ondernemingen gebruikt, bedoel ik dus dat de meeste bedrijven die hier gebruik van maken in de Verenigde Staten zitten. Hier in Europa is het nog allemaal heel nieuw. Dit geeft veel opportuniteit om hier gebruik van te maken.

Hoe werkt het?

Snapchat heeft een zeer persoonlijke en private aanpak. Zo werkt het concreet: je maakt een foto, stuurt die door naar een persoon en op het moment dat die persoon dit opent krijgt die maximum 10 seconden om deze te bekijken en dan verwijdert de foto zich automatisch. Je kan ook, wat meeste bedrijven gebruiken, een foto of video in je verhaal plaatsen. Dit verhaal blijft 24u actief en kan zoveel bekeken worden als iemand maar wilt gedurende die tijd. Hier kan je ook zoveel foto’s en video’s aan toevoegen als je wilt, de enige voorwaarde is dat elke foto of video maximum maar 10 seconden zichtbaar blijft.

Timing is key

Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden als men snapchat voor marketing gebruikt is dat je een goede timing hebt. Ken je doelgroep en weet wanneer ze jouw product het meest nodig hebben. Zo is er een heel succesvol verhaal uit Amerika, over bekend Mexicaans fastfoodrestaurant Taco Bell, dat snapchat zeer intensief gebruikt om zijn publiek te bereiken. Zo zetten ze 's nachts ook verhalen op snapchat om zo de doelgroep ‘studenten’ te bereiken die meestal laat opblijven en nog naar een midnightsnack verlangen.

Waar je wel op moet letten bij snapchat is dat je niet te veel plaatst maar ook niet te weinig. Snapchat gebruikers willen niet gestalkt worden, maar staan open voor elke dag één aanbieding en creatieve foto’s of video’s te bekijken.

Nu of dit echt de nieuwe trend gaat worden in België weten we niet, maar het is zeker dat hier nog een nieuwe markt in te bereiken is. Voor bepaalde branches die meer gericht zijn op de ‘snapchatdoelgroep’ gaat dit zeker een gat in de markt zijn.

Online marketing

Je kan je verhalen zo visueel appetijtelijk maken als je wil, je kan er gefotoshopte foto’s in plaatsen, kortingen weggeven, je medewerkers voorstellen. Noem maar op. Je kan bepaalde kortingscodes enkel versturen via snapchat en maar tussen bepaalde uren weergeven. Ook kan je aan je snapchat fans vragen om mee te doen met wedstrijden en ze een snap laten versturen naar jouw account met bijvoorbeeld jouw product in beeld. Deze kan je dan weer op sociale media zetten en dergelijke om je campagne te promoten.