5 jaar geleden was er in de verste verte nog geen sprake van Vine, Instagram of Snapchat. Laat staan Pinterest. Zelfs Facebook kwam in 2009 pas op de proppen met de "vind-ik-leuk" button.
Ondertussen hebben sociale media al een zeer lange weg afgelegd en zijn er weer enkele trends die in 2015 het zonlicht zien. Welke nieuwe platformen steken de kop op? En welke ontwikkelingen zijn serieus te nemen voor jouw bedrijf? Dit zijn de 5 belangrijkste sociale media trends voor 2015.
1. Sociale media worden steeds visueler
Met de opkomst van Instagram, Snapchat en Pinterest worden sociale media meer en meer visueel voorgesteld. Als bedrijf is het dan ook steeds belangrijker om goed gebruik te maken van de visuele aspecten. Denk maar aan infographics en video's die de laatste tijd meer en meer bereik krijgen.
2. Vloggers krijgen steeds meer invloed
Vloggen of video blogging is een variant op bloggen en staat voor mensen die via video's hun boodschap verspreiden. Als bedrijf zijnde kan je hier heel handig op inspelen door enkele mensen uit je community te selecteren en te vragen of zij willen vloggen over de ervaring die zij hebben met jouw product of dienst.
3. De mobiele revolutie
Dankzij de mobiele revolutie hebben steeds meer en meer mensen een smartphone op zak. Als bedrijf moet je hier dan ook zeker bewust van zijn en dit meenemen in je strategie voor 2015. Zorg niet alleen dat je website aangepast is voor de mobiele surfer, maar maak ook gebruik van de mobiele marketingmogelijkheden. Zo is het bijvoorbeeld al mogelijk om lokaal te adverteren via Facebook.
4. Realtime marketing
Als er één ding is dat we geleerd hebben uit 2014 is het wel realtime marketing. Onder realtime marketing verstaan we het plaatsen van content die inhaakt op een actuele trend, evenement of gebeurtenis. In de VS kent realtime marketing een zeer groot succes. Zo was er midden dit jaar een geniale tweet van Snickers die viraal ging over het bijt-incident van Luis Suarez. Met meer dan 45.000 retweets heeft Snickers dan ook een enorm bereik gehaald met deze post.
Voor lokale bedrijven is de boodschap simpel: probeer in te spelen op actuele gebeurtenissen, thema's of trends.
5. Content marketing
Ook in 2015 blijft content marketing een belangrijk onderdeel van sociale media. Om je (toekomstige) klanten te engageren, moet je voortdurend relevante informatie blijven aanbieden. Zo kiezen meer en meer bedrijven voor het schrijven van blogartikels die ze dan gaan delen via sociale media.
Natuurlijk is dit overzicht niet volledig en misschien zijn er zaken waarvan jij vindt dat ze aandacht verdienen als sociale media trend in 2015. De conclusie die we kunnen maken is dat ook in 2015 sociale media blijven evolueren en dat mobiel niet meer weg te denken is uit je online marketing strategie.
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben over dit artikel, geef dan gerust een seintje via contact@analyz-it.be.