Wat is een van de meest essentiële marketingtechnieken die elk bedrijf, ongeacht zijn sector, kan implementeren?

Het integreren van je marketing rond bepaalde thema’s of feestdagen! Nu dat Valentijn voor de deur staat, heb je de kans om je doelgroep te bereiken op een creatieve manier. Je speelt hierdoor in op de actualiteit en je betrekt mensen door dingen te tonen waar ze vertrouwd mee zijn.

Valentijn en marketing tips

Valentijn, dé Marketing holiday

B2C én B2B

Als business-to-business bedrijf denk je misschien dat Valentijn of andere feestdagen enkel voor consumenten van toepassing zijn, maar niets is minder waar. Ook B2B bedrijven kunnen met deze strategie aan de slag. Door onder andere hun relaties met klanten te verbeteren en/of door te profiteren van het grote succes van populaire feestdagen. Als eigenaar van een webshop kan je je beter richten op mannen, die toch vaak, op het laatste moment iets kopen voor Valentijn. Focus dan op het feit dat mannen niet graag moeite doen om iets aan te kopen en dat ze het graag vlug en gemakkelijk bezorgd krijgen. Op deze manier bied jij een oplossing op maat van hun probleem.

Nieuwsbrieven versturen

E-mailmarketing is een sterk kanaal om je Valentijnsacties te lanceren. Niet enkel kan je hierdoor een mooie en creatieve mail opmaken, maar kan je ook de ontvangers aanzetten tot een aankoop of een actie. Als je in de B2C markt zit en je verkoopt juwelen of chocolade, is het vanzelfsprekend dat je met Valentijn hierop kan inspelen. Dit is dé feestdag bij uitstek voor jouw bedrijf en rond deze periode gaat je omzet de lucht in.

Zo kan je voor Valentijn een mail sturen met de vermelding hoe jullie de feestdag vieren of je kan de mailing gewoon in de Valentijnsfeer inkleden. Zoals je logo omvormen tot de vorm van een hart. Heb je weinig tijd of wil je heel creatief uit de hoek komen, dan is een marketingbureau zoals Analyz-it inschakelen altijd een goed idee.

Zorg wel dat de timing van je e-mails op punt zijn. Dit maakt of breekt namelijk jouw mailingcampagne. Je zou altijd rekening moeten houden met het moment dat andere bedrijven deze mails uitsturen. Als je dit op hetzelfde moment doet, kan je mail verdrinken in de massa en niet geopend worden. Kies er ook voor om deze mail op tijd uit te sturen, maar niet maanden op voorhand. 

Sociale media

Zoals je op onze website meerdere keren kan lezen, en we blijven het herhalen, is het belangrijk voor elk bedrijf of merk om actief aanwezig te zijn op sociale media. Met miljoenen mensen die hierop actief zijn, is dit een prima kanaal om je klanten te betrekken bij een van de populairste marketing-feestdagen. Wist je dat mannen bijna tweemaal zoveel geld uitgeven voor Valentijnsdag dan vrouwen? Er ligt namelijk veel druk op een man om zijn vriendin of vrouw het perfecte Valentijns cadeau te geven.

Daarom is het aangewezen dat je je advertenties op Facebook meer richt op mannen. Vergeet ook zeker niet de relatiestatus aan te duiden. Personen die reeds in een relatie zitten, zullen vaak voor een ander geschenk kiezen dan een vrijgezel. Lees hieronder hoe je ook hen kan betrekken bij Valentijn.

Vergeet de singles niet

Een soort van anti-strategie, maar een heel effectieve, is de focus leggen op vrijgezellen. De meeste van deze alleenstaanden vrezen Valentijnsdag en willen er niets mee te maken hebben. Als bedrijf kan je hier gemakkelijk op inspelen. Indien je product of je dienst iets is dat helemaal niet relevant of ‘sexy’ is voor Valentijnsdag, is dit geen probleem. Zo verkoop je misschien een mannelijk product, hier kan je op inspelen door te suggereren dat mannen de gevreesde feestdag kunnen ontwijken en op hun eentje iets doen wat ze leuk vinden.

Beloon je bestaande klanten

Valentijn draait helemaal rond het belonen van je geliefden. Je geeft ze cadeaus zodat ze weten hoeveel jij van hen houdt. Zo hou je als bedrijf toch ook van je klanten? Je cadeau kan iets kleins zijn, een praline of een exclusieve promocode voor een korting. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Ook een marketingstrategie voor een opkomende feestdag? Of een marketingplan waar je het hele jaar mee verder kan. Hier bij Analyz-it kunnen wij je bijstaan. Zo ben je zeker van een goede strategie waardoor jij meer conversie haalt uit je website.


Lijkt dit interessant voor jou?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.