GEO staat voor Generative Engine Optimization.
Een meer bekende term "SEO" optimaliseert websites om gevonden te worden in de zoekmachines zoals Google, Yahoo, Duck&Go, etc. Waarin SEO focust om je websitepagina te tonen tussen de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten van een surfer op het internet. Daarin focust GEO zich om jouw merk/bedrijf te tonen in relevante AI antwoorden.

Waar kan je getoond worden met GEO?

De meesten zullen de 'Large Language Model' van Open AI kennen, namelijk ChatGPT.
Grote multinationals als Google en Meta zijn niet bij de pakken blijven zitten en ontworpen hun eigen LLM. 
Zo ken je misschien ook wel Gemini (Google), Claude (Anthropic), Llama (Meta), DeepSeek-R1 (Deepseek), etc. 

Mocht je nog niet eerder hebben gehoord van bovenstaande Large Language Models dan zal je ongetwijfeld toch al in aanmerking gekomen zijn met AI.
Zo heeft Google eind mei 2025 hun AI-overzichten uitgerold in de Verenigde Staten.
Niet veel later verschenen de generatieve zoekresultaten ook in België en de rest van Europa.

Vind sneller en makkelijker wat je zoekt met AI-overzichten in zoekresultaten.
Google

Hoe rank je voor GEO?

Omdat we spreken over AI modellen die teksten interpreteren, context begrijpen en daarna teksten kunnen genereren, moet je ervoor zorgen dat de teksten duidelijk geschreven zijn en de context meer duiding geeft over het onderwerp. Taaljargon of complexe en ingewikkelde zinsconstructies zijn in GEO-teksten afgeraden.

Net als bij SEO heb je een technisch en contentcreatie aspect. Je moet een technisch sterke website hebben om in SEO te kunnen scoren, ongeacht hoe goed je teksten geschreven zijn. Dat geldt eveneens voor GEO. 

Technische GEO

De GEO geoptimaliseerde content kan enkel gevonden worden als de site technisch geoptimaliseerd is voor GEO.
De 4 grote pijlers waar rekening mee gehouden wordt door AI crawlers zijn: structured data, website performantie, content structuur en technische infrastructuur. Deze website eigenschappen/onderdelen beïnvloeden de kans dat jouw website gevonden kan worden voor generatieve zoekopdrachten. 

Lees meer over de 4 technische GEO pijlers:

Inhoudelijke GEO

Teksten die geoptimaliseerd zijn en gebruikt worden voor AI resultaten moeten rekening houden met: 

  • Content structuur: Heldere koppen, duidelijke alinea's en logische opbouw
  • Concrete voorbeelden gebruiken: dit geeft AI meer context om de teksten beter te begrijpen
  • Context en relevantie: content schrijven die aansluit bij de vragen die je doelgroep stelt
  • Vermijden van complexe zinsconstructies of taaljargon
Autoriteit van een bron
Hoe betrouwbaarder jouw website of merk, hoe groter de kans dat AI jouw content gebruikt.

Gevonden worden in AI door jouw doelpubliek?

Contacteer ons nu voor een vrijblijvend gesprek.


Neem vrijblijvend contact