Al 22 jaar bestaat Analyz-it. Hoe knap is dat!
Samen met ons team van developers, online marketeers en designer realiseerden we ondertussen meer dan 1600 projecten.

Benieuwd hoe we hier geraakt zijn? We vatten het even samen in een notendop:

Maart 2002 - Het prille begin 

Analyz-it werd opgericht op 27 maart 2002. Hieronder een knipsel uit de oprichtingsakte.

Het eerste kantoor 

Het eerste kantoor was aan de Olmensesteenweg te Oostham. Daar zaten later de mensen die de verkoop en marketing deden. Er was ook een kantoor in Bree, waar de ontwikkelaars zaten.

De eerste website 

Als IT provider en website bouwer, mocht een website niet ontbreken. Voor die tijd (2002) een modern webdesign ;-)
Merk op dat we in die tijd al dachten aan usability: steeds zichtbaar menu, logo links bovenaan, taalswitch bovenaan, etc...

En ja hoor, in die tijd hoorde bij een website een heuse intro. Bekijk hem nog even: 

Juni 2002 - De eerste receptie

Tussen maart en juni van het oprichtingsjaar zaten de 2 oprichters Jan en Jochen nog vrijwel fulltime bij hun vorige werkgevers (Janssen Pharmaceutica en Elektro Nite). Na die periode was het tijd voor een openingsreceptie, dus hebben we de koe bij horens gevat en deze gegeven in De Lindehoeve te Tessenderlo. Hieronder nog een foto van de uitnodiging van destijds

:

Het eerste naamkaartje 

Bij een nieuwe website en huisstijl, horen uiteraard naamkaartjes. We hadden een 'donkere' huisstijl (site en online communicatie) en een 'lichte versie' zoals hieronder op het naamkaartje. Achteraf gezien was deze dualiteit in huisstijl geen goed idee, en zijn we geëvolueerd naar een uniforme, lichtere huisstijl. 

Webapplicaties - Wat??

Vanaf het begin wilden we web gebaseerde software bouwen, zoals Jan en Jochen reeds freelance deden voor hun eerste klanten. Echter in een tijd dat het woord 'webtoepassing' nog Chinees was, - tja, Facebook bestond nog niet, en Altavista was de grootste zoekrobot in België -  waren we noodgedwongen om CMS websites te beginnen bouwen. Overigens niet zonder succes, want de gemidddelde KMO had destijds nog geen website.

2004 - Nieuwe website in 'portaal-stijl'

Onderstaande site heeft het licht gezien van 2004 tot begin 2008. Het is in die periode dat we gegroeid zijn naar 10 en meer mensen. Toen hebben we zeer veel websites gebouwd en enkele succesvolle e-commerce toepassingen, die tot op heden nog dagelijks meedraaien.

Juli 2008 - Verhuis naar Hasselt

Op een gegeven moment was de vestiging in Ham en Bree te klein en drong een verhuis zich op. We vonden een pand langs de ring in Hasselt en verhuisden naar een zee van ruimte.

Uitbreiding aanbod - Touchscreen toepassingen

Ondertussen was de markt geëvolueerd en wordt 'touch' een nieuwe hype. Neen, de IPad en IPhones van deze tijd bestonden toen nog niet, maar we mochten toch al Touch Screen en registratietoepassingen bouwen voor onder andere Bellewaarde Park.

Alweer een nieuwe site ! 

Bij een nieuw pand hoort een nieuwe site. We hadden ondertussen een nieuwe (de derde) versie van ons CMS systeem op de markt gezet en onze site kon niet zonder deze nieuwe technologie. Dan maar opnieuw gekozen voor de 'donkere' huisstijl, een trend die in de volgende evoluties doorgezet werd.

De overgang van de oude site naar de nieuwe site kon niet zonder slag of stoot. Daarom hadden we deze overgang gebouwd: (fullscreen zetten) of bekijken in Youtube

En daar was-ie dan, de vernieuwde site van eind 2008:

Team buildings 

We zijn niet bang om ons nat te maken, dus tussen de projecten door nog wat ontspanning met het team van zomer 2010

Zomer 2011 - Pissed Off Penguins

In 2011 werden we uitgedaagd door Jo van Deusjevoo om iets voor het klimaat te doen. Samen met Peter van Vestal en hoofdponsor Rudi van Solarcompany gingen we ervoor als 'Pissed Off Penguins'

Samen met meer dan 10.000 anderen stuurden we Pinguïns naar de klimaatconferentie in Durban bij wijze van drukverhoging om de klimaatdoelstellingen te halen. En drukverhoging was ook merkbaar in de intro van de site destijds. Deze animatie kan je ook bekijken op Youtube

Na deze creatieve escapade werd onze identiteit meer en meer duidelijk. We evolueerden van een 'websitebouwer' naar een 'omzetverhoger door digitale marketing' en van een 'softwarebouwer' naar een 'kostenverlager door technologie'. En zonder het te weten werden we 10 jaar oud. Centraal op de foto zien we Nico, Bert, Jan en Geertrui, allen tot op vandaag nog steeds in dienst.

De volgende 2 jaren gingen verder op het ingezette elan. De 'marketing afdeling' werd officieel gestart toen Maarten in dienst kwam, en ook Gunter vervoegde het team. (Facebook post)

Januari 2014 zag het team er zo uit:

In maart 2014 startte Roeland (Facebook post) en onderstussen schreef Jan een boek over E-commerce in samenwerking met Sara Reymen.

Het werd weer tijd voor een nieuwe site, want ons CMS systeem zat aan zijn 4de wedergeboorte (ACMS v4) en de sites van toen moesten ineens 'responsive' zijn. Zo gezegd zo gedaan en in de zomer van 2014 werd alweer een nieuwe versie van onze site geboren:

In september 2014 gaven we er een knallende lap op tijdens het bedrijfsuitje.

Op 9 februari 2015 startte Wout en daarmee werd het huidig ontwikkelingsteam compleet.  (zie Facebook post) 

September 2015 - nieuwe locatie

Een groot lichtpunt in onze geschiedenis was de verhuis naar de huidige locatie. Eindelijk genoeg parking voor de deur, veel licht en moderne technieken. Allemaal aspecten die het leven van de Homo Bureelus aangenamer maken.

Nadat in 2015 Karen en Frederik aan boord kwamen (zie Facebook post), was het marketingteam aangesterkt. Zo zag het team er toen uit:

27 maart 2017 - 15 jaar Analyz-it

Bij elke verjaardag hoort een spetterend feestje, en of we het gevierd hebben! Eerst een heerlijk ontbijt en daarna lekker lunchen in de Corda Bar. Bekijk hieronder de foto's.

 

Verkiezingsprogramma 2018 - Analyz-it komt op voor zijn klanten

December 2019 - Lancering nieuwe website Analyz-it

Eind 2019, tijd om onze eigen website te vernieuwen. Via usability analyses werd de opmaak van de site bepaald. Alles meteen bereikbaar binnen één oogopslag. Het design van de website wordt tot heden gebruikt.

2020 - Eventvol jaar, althans?

In maart 2020 vervolledigde Audric het development team zoals we het de dag van vandaag kennen. 

Niet veel later werden er in België maatregelen gesteld in verband met het werkbeleid vanwege Corona. Vanaf 18 maart 2020 werkten de collega's allemaal van thuis uit. In deze onaangename omstandigheden maakten we er toch iedere dag opnieuw het beste van.

Stil zitten deden we niet ... verschillende projecten komen online tijdens de Corona periode. Alles verliep digitaal in die periode dus je online marketing stond in die periode best goed op punt. Onze marketeers hielpen onze klanten om online te blijven scoren, ook gedurende deze periode.

23 augustus 2021 - we're back!

Na meer dan anderhalf jaar thuiswerken, was iedereen terug op post in het kantoor. Een dag vol blijde gezichten.

Maart 2022

De developers werden 2 dagen ondergedompeld in de wereld van Microsoft Azure.

En Analyz-it vierde zijn 20 jaar bestaan: al 2 decennia lang zorgt Analyz-it voor de beste webtoepassingen en doordachte marketingplannen. Om dit te vieren gingen we er allemaal op uit om te gaan lunchen bij JER.

Zomer 2023 - Op wijnsafari in Limburg

Robbert Claes (tweede van rechts) vervoegde het marketing team en ging mee op pad. We ontdekten Zuid-Limburg en z'n streekproducten op een unieke, ecovriendelijke en speelse manier.

November 2023 - Water for Toubacouta

Water for Toubacouta, een goed doel in Senegal dat wij ondersteunen met de oplevering van hun website.

27 maart 2024 - 22 jaar Analyz-it

Met het volledige team staken we deze middag de straat over om lekker te gaan lunchen bij het Cordaat.
Op nog vele jaren samen!