Blijvend uitbreiden in B2B webshop

De noden van onze klanten veranderen door de jaren heen. Dankzij de stabiliteit en duurzaamheid van Analyz-it webapplicaties , kunnen we blijvend uitbreiden.

In de afgelopen tijd hebben we een aantal belangrijke aanpassingen doorgevoerd op de B2B besteltoepassing van Covetrus, Netorder, die al sinds 2005 online staat!

Bestellen van verdovende middelen

Het online bestellen van verdovende middelen is wettelijk beperkt, omdat er een gevaar van misbruik bestaat.

  • Vroeger, dus voor onze aanpassingen, moesten dierenartsen bij de bestelling van verdovende middelen, een PDF downloaden, invullen en doorsturen. Dit was een omslachtig en niet gebruiksvriendelijk proces.
  • Binnen een nieuw wettelijk kader hebben we dit bestelproces vereenvoudigd. Volgens de nieuwe methode kunnen klanten via een apart scherm, waar alle verdovende middelen te vinden zijn, hun winkelmandje vullen. Éénmaal ze overgaan tot een bestelling moeten ze bevestigen dat zij de bevoegde persoon in kwestie zijn. Na validatie van de persoonsgegevens wordt de bestelling samen met een gedetailleerd document doorgestuurd naar Nerum, de partner van Covetrus voor verdovende middelen, en zij werken de bestelling verder af.

Nieuwe kortingen in bestaande kortingsstructuur

Covetrus maakt gebruik van SAP voor hun prijsbeheer, wat omwille van verschillende kortingsberekeningen een complex systeem is. Zo zijn er bijvoorbeeld staffelkortingenpercentagekortingen en gratis producten bij bepaalde hoeveelheden, producten en producenten.
Om een voorbeeld te schetsen: Één specifiek product kan een staffelkorting hebben met daarbovenop nog extra procentuele kortingen. Deze kortingen kunnen zowel op product- als op producentniveau (bv: Bayer) worden ingesteld.

Recent hebben we nieuwe kortingsberekeningen toegevoegd aan de besteltoepassing. Dit was een uitdaging, aangezien de integratie van de nieuwe promoties rekening moest houden met de eerder ingevoerde promoties. Om de effectieve prijs te berekenen, gebruiken we de API van SAP. We simuleren vanuit de besteltoepassing een order in deze API, die vervolgens de nodige berekeningen uitvoert om de nettoprijs te bepalen. Deze geven we dan real-time grafisch weer in de besteltoepassing van Covetrus. 

Nieuw retourformulier

Voorheen was er een retourformulier beschikbaar voor klachten en het retourneren van producten. Omdat de gebruikers zelf hun gegevens handmatig moesten invullen, was dit formulier echter niet gebruiksvriendelijk, foutgevoelig en tijdrovend.

Nu kunnen dierenartsen (klanten van Covetrus) naar Netorder gaan en een retouractie opstarten vanuit  hun bestelhistoriek, met ingebouwde restricties:

  • Het product mag niet langer dan een bepaalde periode geleden zijn besteld
  • Gekoelde producten kunnen niet geretourneerd worden
  • Gepersonaliseerde producten komen eveneens niet in aanmerking voor retour

Alleen producten die geretourneerd mogen worden, kunnen daadwerkelijk geselecteerd worden uit de bestelhistoriek. De retouraanvraag wordt vervolgens naar Covetrus gestuurd voor verdere behandeling. Het is nu sneller en er zijn minder fouten dan voordien.

Verbeterd klachtformulier

Elke Covetrus klant heeft de mogelijkheid om per artikel een klacht in te dienen. Er zijn voorgedefinieerde klachtenopties beschikbaar, maar klanten kunnen ook zelf een klacht omschrijven. Nadat de klacht is ingediend, wordt deze doorgestuurd naar de klantendienst van Covetrus, die deze verder verwerkt. Hierdoor werd de klantenservice aanzienlijk verbeterd.


Meer weten over webapplicaties op maat?
Neem dan contact op met Analyz-it

Je kan ons steeds een e-mail sturen of ons telefonisch bereiken via 011 74 36 76.

Neem contact op voor meer info