Nog niet veel verkeer op je website? Of verkeer dat van de foute locatie komt? De oplossing is nabij! Met deze eenvoudige tips kan jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf lokaal hoger scoort in Google. De populaire zoekmachine heeft aangehaald dat nu al meer dan 20 % van alle desktop zoekopdrachten lokaal zijn en mobiele zoekopdrachten zoals die van mobiele telefoons en tablets zitten al rond de 50 %. Dringend tijd om hier werk in te steken dus!
Het is vooral belangrijk als je een business hebt die het moet hebben van de lokale klanten. Als je enkel een fysieke winkel hebt, is dit van uiterste belang! Dagelijks zoeken miljoenen mensen naar bedrijven op Google.
Begin 2015 introduceerde Google zijn nieuw algoritme ‘Pigeon’, de Engelse term voor duif. Deze ‘duif-update’ zorgt ervoor dat Google de gebruiker fundamenteel meer relevante resultaten toont die aanknopen bij de locatie van de gebruiker.
Google Mijn Bedrijf
Een snelle en redelijk implementeerbare tip is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina. Het is een gratis en centrale ruimte waarmee je de vermelding van je merk, bedrijf, product of dienst op Google kan beheren. Je kan er je bedrijfsinformatie invullen en bewerken, updates delen en inzicht krijgen in enkele belangrijke online prestaties van je merk, bedrijf, product of organisatie.
Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf?
Be friendly, Mobile-friendly
2016 is het jaar, waarin Google, websites die niet mobiel geoptimaliseerd zijn gaat afstraffen. De zoekmachine zal websites die wel op elk apparaat gebruikt kunnen worden naar boven brengen en de rest, de niet-geoptimaliseerde, omlaag duwen. Dit is wel enkel geldig wanneer je bezoeker ook effectief via een mobiel apparaat zoekt.
Responsive webdesign is dus the way to go!
Pagina’s optimaliseren op locatie
Een intensievere aanpak, maar zeker de moeite waard, is het optimaliseren van je pagina's voor een bepaalde locatie. Deze strategie zal je echt helpen om op lokaal vlak hoger te scoren. Zorg ervoor dat je op je website een aantal pagina’s heeft die geoptimaliseerd zijn op een bepaalde locatie.
Schrijf dus gedetailleerde pagina’s die volgens de SEO-kunst relevante zoekwoorden bevat. Wat je hieraan toevoegt, is dat je met deze zoekwoorden gaat inspelen op de diverse locaties. Het is dus van belang dat je je gemeente of stad in de tekst verwerkt maar ook in je URL, meta titel, meta data en H1 hoofding. Eigenlijk komt het erop neer dat je je pagina’s SEO optimaliseert op vlak van een locatie, maar je zorgt er uiteraard ook voor dat je optimaliseert voor je bezoekers en niet alleen voor een zoekmachine.
Wat ook heel positief kan zijn is een pagina schrijven met een soort van ode tot je gemeente of stad. Hier kan je als bedrijf opsommen waarom je gemeente of stad perfect is voor jouw business en waarom je er graag zit als bedrijf. Als je hier dan nog relevante informatie over je gemeente of stad vermeld dan zullen andere lokale websites zeker naar jou linken.
Lokale linkbuilding
We blijven in onze SEO-sfeer met lokale linkbuilding. Linkbuilding klinkt je ongetwijfeld bekend in de oren. Het opbouwen van kwaliteitsvolle interne en externe links op je website is zeer belangrijk en zeker de backlinks die je van andere websites krijgt. Als andere websites, jouw website via een link op hun website vermelden, relevant zijn en aansluiten bij je merk of product, dan zal Google je hiervoor belonen.
Om lokaal aan linkbuilding te werken moet je links vergaren van lokale websites. Dit kunnen blogs zijn, of zelfs de website van je gemeentebestuur. Hoe krijg je die links? Wel door dit te bespreken met de webmaster van die website. Als jij die persoon kan overtuigen dat je beiden baat hebt aan een link dan zal dit ongetwijfeld goed zijn voor je lokale SEO. Nog een tip om mee te nemen, zorg ervoor dat je in online lokale databanken vermeld wordt, zoals de goudengids maar ook in de databank van je lokale bibliotheek bijvoorbeeld.
Reviews en ratings
Een review of rating op sites zoals Google + en Yelp kunnen heel belangrijk zijn voor lokale SEO. Vooral omwille van het feit dat je op deze manier de reputatie van je bedrijf promoot en beschermt. Als mensen uit de buurt zeggen dat jouw product het beste is dan zullen potentiële klanten dit eerder geloven dan dat je als bedrijf zelf zegt dat je de beste bent. Ook omdat deze mensen lokaal mogelijk bekend zijn creëert dit een extra mogelijkheid, tot mond-tot-mond reclame en dit is toch wat elk bedrijf wenst.
Lokaal winnen op sociale media
De sleutel om met sociale media te winnen op lokaal vlak is het communiceren met je klanten/volgers. Als je het op de juiste manier aanpakt en zorgt dat je alle vragen van je volgers serieus neemt en beantwoord dan kan jij succes hebben met sociale media.
Het is dan ook belangrijk om je volgers te engageren tot het communiceren met je bedrijf, dit kan je doen door hun mening te vragen of te laten zien wat jij doet om bij te dragen bij de maatschappij. Als je je gemeente of stad betrekt op sociale media en deze mensen meekrijgt dan heb je al een goed lokaal platform van potentiële klanten.