De officiële definitie van remarketing volgens Google luidt als volgt:

"Via remarketing kunt u mensen bereiken die uw website eerder hebben bezocht of uw mobiele app hebben gebruikt. Eerdere bezoekers of gebruikers krijgen uw advertenties te zien terwijl ze websites bezoeken die deel uitmaken van het Google Display Netwerk, of terwijl ze op Google zoeken naar termen die gerelateerd zijn aan uw producten of services op Google."

Met andere woorden betekent dit dus dat je mensen die jouw website al eens hebben bezocht, opnieuw gaat bereiken binnen het inhoudsnetwerk van Google met specifieke display en/of search campagnes.

Hoe werkt remarketing?

De 'technische' opzet van een remarketing is sinds kort heel eenvoudig. Vroeger moest je voor elke remarketing actie een aparte tracking code per pagina implementeren. Vandaag moet je simpelweg 1 code op elke pagina van de website integreren.

Zodra de remarketing code geïmplementeerd is, kan je remarketing-lijsten opstellen. Met specifieke lijsten kan je verschillende type van bezoekers bereiken. Je kan bijvoorbeeld een lijst aanmaken van bezoekers die je winkelmandje hebben bezocht, maar uiteindelijk niets hebben aangekocht. Of je kan mensen via een specifieke landingspagina volgen met een specifieke advertentie.

Wanneer er voldoende bezoekers in je remarketing-lijst zitten, kan je de campagne opzetten en live plaatsen in het inhoudsnetwerk van Google. Hierna kan je dan ook de keuze maken tussen beeld/en/of tekstadvertenties.

De voordelen

Enkele voordelen van remarketing op een rij:

  • Een hogere conversieratio. Omdat deze mensen je website al eens hebben bezocht, is het eenvoudiger om deze te overtuigen om toch over te gaan tot een conversie.
  • Lagere kosten per conversie. Door te werken met zeer specifieke campagnes, vermijd je irrelevante advertenties waardoor je het budget efficiënter kan beheren.
  • Meer naamsbekendheid. Een remarketing campagne zal niet altijd leiden tot een conversie, maar het kan wel een extra stimulans zijn van je website in kwestie.

Enkele remarketing voorbeelden:

Het opzetten van een remarketing campagne is niet heel complex, maar het opzetten van een goede en efficiënte remarketing campagne is een job apart. 

Enkele eenvoudige voorbeelden:

  • Richt je op bezoekers die je website of webshop verlieten zonder iets aan te kopen: heel weinig bezoekers doen een aankoop bij hun eerste bezoek. Via remarketing kan je ze opnieuw verleiden om je website of webshop te bezoeken.

  • Verhoog je omzet met cross-selling: een bezoeker die een smartphone heeft aangekocht kan ook geïnteresseerd zijn in een screenprotector of een hoesje voor de smartphone in kwestie.

  • Richt je op bezoekers die een product niet kochten maar het wel in hun winkelmandje stopten: je kan deze bezoekers bereiken met een een advertentie die een extra promotie toont.

Zo was ik afgelopen week op zoek naar adapters om het Wifi-netwerk te versterken. Enkele dagen later toen ik door mijn Facebook-wall scrolde verscheen deze advertentie: 

Het gevolg? Ik bezocht de website van Coolblue opnieuw en kocht een powerline adapter aan.


Interesse om te starten met remarketing?

Kom gerust langs voor een lekkere koffie en een goed gesprek. Wij geven je graag advies!