Bij Analyz-it streven we voortdurend naar innovatie om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Door de toenemende uitdagingen rondom e-mailverzending en de noodzaak om e-mails betrouwbaar en veilig te versturen, bouwden we onze eigen mailserver die ervoor zorgt dat mails vanuit websites veilig en betrouwbaar verstuurd worden.

Een voorbeeld

Als je een bestelling plaatst bij een webshop, wil je graag een bevestiging via e-mail ontvangen. Ook de eigenaar van de webshop wil graag weten dat een nieuwe bestelling binnengekomen is, liefst onmiddellijk.

Hoe werkte ons mailingsysteem vroeger?

Vroeger stuurden we e-mails rechtstreeks vanuit de server van de hostingprovider naar de klant, waarbij we weinig controle hadden over de effectieve aflevering van e-mails bij de ontvanger.

De noodzaak van een eigen mailplatform

  1. Door de jaren heen worden e-mails steeds vaker, al dan niet terecht, als spam gemarkeerd. Hierdoor werd het cruciaal om vanuit een eigen, gecontroleerd systeem de e-mails te verzenden.
  2. Als een verzending mislukte, was de e-mail definitief verloren, zonder dat we konden achterhalen waar deze zich bevond en/of het überhaupt nog verzonden moest worden.
  3. Onze klanten werken met verschillende providers. De ene heeft zijn mailserver bij Microsoft staan (Office 365), de andere gebruikt Google, en nog andere klanten hebben een eigen interne mailserver draaien.

Deze uitdagingen zetten ons er aan toe om een eigen mailplatform te ontwikkelen, dat zou samenwerken met verschillende providers. Zo kunnen we nu de mails laten vertrekken via de mailserver van onze klant. Dit zorgt ervoor dat e-mails die vanuit de websites verstuurd worden, ook effectief bij de klanten aankomen.

De architectuur van de nieuwe mailplatform

Vanuit verschillende websites worden e-mails verstuurd naar een gateway (verzamelpunt) die op dezelfde server staat als de website

Dit verzamelpunt communiceert met een centrale API van het mailplatform. In dit platform bevindt zich een database die zorgt voor de tijdelijk opslag (buffering) van e-mails. Vervolgens gaat het platform de verzending van de e-mails afhandelen, via de onderliggende providers van de klanten (vb Office 365).

 

[Schema] 

De voordelen van een eigen mailplatform

Door de aanpassingen lijkt het alsof de e-mails van de website door de klant zelf worden verstuurd. Dit vermindert de kans aanzienlijk dat deze in de spamfolder terecht komen.

Bovendien hebben we nu een verbeterde controle over de e-mailverzending. We kunnen nauwkeurig monitoren welke e-mails zijn verzonden, welke nog in de wachtrij staan en welke mogelijk problemen ondervinden. Als er dan een probleem is in één van de componenten van de mailserver, dan kunnen we deze snel identificeren en meteen oplossen.


Meer weten over webapplicaties op maat?
Neem dan contact op met Analyz-it

Je kan ons steeds een e-mail sturen of ons telefonisch bereiken via 011 74 36 76.

Neem contact op voor meer info