De zoekfunctie van Oresto is een sterk staaltje techniek!
Zo kan je met één zoekterm tegelijk zoeken in meer dan 35000 producten, tientallen categorieën en honderden merken.
Op enkele seconden heb je je product gevonden en toegevoegd aan je bestelling of favorietenlijst.
Eigen merk eerst !
Recent hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan de zoekresultaten. Aangezien de aankooporganisatie Oresto Food Partners ook producten onder eigen merk verkoopt, mochten deze eigen producten hoger verschijnen in de zoekresultaten. We hebben daarom een systeem opgezet met 'gewichten' zoals Google ook gebruikt in de rangschikking van z'n zoekresultaten. Een goed resultaat krijgt meer 'gewicht' en gaat dus hoger in de lijst verschijnen.
De gewichten worden eerst bepaald op basis van de tekstuele inhoud van een product: naam van het product, de omschrijving en de categorie. Echter toen kwamen de Oresto producten niet altijd bovenaan te staan. Daarom hebben we producten die het merk Oresto bevatten, meer gewicht gegeven.
Maar dat gaf een ongewenste bijwerking; er stonden teveel Oresto producten bovenaan. Voorbeeld: als men zocht op olijven, kwamen de bereide gerechten van Oresto - waar ook olijven inzaten - hoger in de resultaten dan de groene en zware olijven van een ander merk. Op dat ogenblik hebben we het algoritme aangepast en gingen we ook rekening houden met de categorie waaruit de meeste resultaten kwamen. Als de producten uit een echte olijven-categorie (aperitiefhapjes) kwamen, kregen die meer gewicht dan producten die uit een andere categorie kwamen. Nu komen de échte olijven bovenaan!
Spellingsvout; bedoelde u spellingsfout?
Vervolgens zijn er nog verbeteringen doorgevoerd op basis van spellingsfouten. We vinden nu ook artikels als men een kleine spellingsfout maakt in de zoekopdracht. Voorbeeld als men zoekt op ‘macroni’ in plaats van ‘macaroni’, corrigeert de zoekmotor het resultaat.
Tenslotte worden alle zoekpogingen gelogd in een database. Op die manier kunnen de grossiers volgen voor welke zoekpoging er geen resultaat is. Ondertussen kan de klant zijn zoekvraag stellen aan een persoon van de klantendienst. De grossier krijgt die vraag via e-mail binnen en kan via reply de klant beantwoorden.
Stokbrood of baguette?
Indien de grossier de producten niet in z’n gamma heeft, maar hij wil deze wel gaan verdelen, dan kan hij leren uit de zoekhistoriek naar welke producten gezocht is zonder zoekresultaat. Zo kan de grossier z’n gamma uitbreiden om meer te kunnen verkopen.
Als de grossier de producten wel in z’n gamma heeft, maar Oresto heeft een synoniem als product vb. ‘stokbrood’ i.p.v. ‘baguette’ dan kan Oresto het synoniem toevoegen aan de database om toch gevonden te worden!
Meer rendement!
Deze zoekfunctie rendeert! De zoekfunctie wordt 75.000 keer per maand gebruikt en meer dan 1 op 3 zoekopdrachten leidt tot een aankoop!
Conclusie: de zoekfunctie van Oresto is snel en gebruiksvriendelijk, levert onmiddellijk rendement op én leidt tot een continue verbetering van het aanbod en de webshop.