We hebben je al getoond hoe de opstart van een webshop werkt en hoe je ervoor kan zorgen dat je webshop eruit springt. Vandaag laten we je zien hoe je een gewone webshop bezoeker naar een aankoop kan gidsen. Om een bezoeker richting een aankoop te leiden spelen er heel wat factoren mee. Het komt erop neer dat je webshop expertise, persoonlijkheid en betrouwbaarheid uitstraalt. Zo kan ook jij een succesvolle webshop beheren. Samen met jou zorgen we er bij Analyz-it voor dat je webshop converteert. Met andere woorden, een webshop die bezoekers succesvol omzet naar klanten.

Wil je weten hoe de opstart van een webshop bij Analyz-it werkt en hoe je bezoekers naar je webshop kan genereren?
Lees dan hier:

De opmaak en indeling van jouw webshop

In het eerste bericht van deze reeks hebben we je al uitvoerig uitgelegd welke stappen worden doorlopen bij de opstart van een webshop. Hierin beloven we je dat het design van jouw webshop voldoet aan jouw verwachtingen. Een goed design is echter meer dan toeters en bellen, het gidst jouw bezoekers door je website.

Het eerste wat opvalt bij het bezoeken van een webshop is logischerwijze hetgeen wat vanboven op je homepage staat, de header genoemd. De inhoud van dit component komt op elke pagina binnen jouw webshop terug. We hebben het dan over: je logo, je winkelmandje, de taalkeuzes, de zoekfunctie en de navigatieknoppen. Belangrijk aan deze navigatieknoppen is dat de bezoeker jouw webshop eenvoudig kan doorlopen zonder teveel te klikken.

Wat na de header het meest in het oog springt is hetgeen wat er net onder staat. Deze ruimte gebruiken we bij Analyz-it maar al te graag om grafische beelden weer te geven. Heb je bijvoorbeeld: promoties, nieuwe aanbiedingen of organiseer je een evenement? Laat het zien aan je bezoekers. Via de opvallende visuals kan je een link leggen naar elke doelpagina die je wil. Zo verminder je het aantal stappen die nodig zijn om over te gaan tot aankoop!

Als je webshop bezoeker niets in je header of je grafische banner heeft aangeklikt dan zal hij of zij beroep doen op je verticaal menu. Dit menu kan je met ons Content Management Systeem (CMS) helemaal zelf aanpassen. Geen gedoe wanneer je aanbod snel veranderd, je bent van niemand afhankelijk. Wil je jouw nieuwe producten in de picture zetten? Dat kan door simpelweg de categorie “nieuw” aan te vinken in je productbeheer. Het Analyz-it CMS brengt al de, door jouw geselecteerde, nieuwe producten onder de categorie “nieuw” in het verticaal menu. Klinkt dit allemaal nog ingewikkeld? Geen paniek. Analyz-it voorziet aan al zijn klanten een persoonlijke opleiding, zodat ook jij zonder problemen met het Content Management Systeem kan werken.

Zorg voor een specifiek aanbod

E-commerce is en blijft een competitieve markt. Omdat de Belgische overheid in het verleden niet altijd genoeg steun verleende aan KMO’s, dreigden giganten als Bol en Coolblue de hele markt over te nemen. Die storm is stilletjes aan gaan liggen en kleinere ondernemingen kunnen nu ook in België een rendabele webshop beheren. Waar je op moet letten is dat je een specifiek product aanbiedt met een sterke service.

Je kan de Bols en CoolBlues van deze wereld vergelijken met hypermarkten zoals Carrefour. Je kan er alle mogelijke producten terugvinden, maar toch ga je voor bepaalde producten liever naar een detailzaak. De service is er beter, je kent de mensen persoonlijk of het product dat je zoekt is niet beschikbaar bij een hypermarkt. Kortom er zijn redenen genoeg om bij een detaillist te winkelen, net zoals er genoeg redenen zijn om bij jouw webshop te winkelen.

Het is aan jou om jouw voordelen aan je webshop bezoekers duidelijk te maken. Samen met jou zorgen wij bij Analyz-it ervoor dat je USP's (Unique Selling Propositions) aan bod komen in je webshop. Toon op elke pagina dat: je gratis levert, je garantieperiode het langst is, je klantendienst altijd klaar staat, je producten/diensten aanbiedt die nergens anders te vinden zijn, je als klant gratis kan retourneren, enz. Je vindt als online verkoper ongetwijfeld een USP waarin jij uitblinkt. De prijs van je producten is belangrijk maar het betekent niet alles. Met een sterke dienstverlening kan je een iets hogere prijs rechtvaardigen.

Informatie op productdetailpagina

Als alles vlot verloopt, komt de webshop bezoeker terecht op een productdetailpagina. Standaard bij Analyz-it is dit een pagina waar het product links visueel wordt weergegeven en waar rechts de informatie over je product komt: de omschrijving, de product eigenschappen, eventuele opmerkingen, de prijs, een “voeg toe aan mandje” en “stel een vraag” knop. Een hele boterham dus.

Volgens UPS, vindt maar liefst 73% van alle online shoppers gedetailleerde productinformatie cruciaal om over te gaan tot bestelling. Vul de velden: omschrijving, eigenschappen en opmerkingen dan ook altijd zo specifiek mogelijk in. Zo weet de klant altijd wat hij thuis aangeleverd zal krijgen.

Bij Analyz-it vinden we het ook belangrijk dat de klant op een visuele manier kennis kan maken met een product. Met ons Content Management Systeem kan je bij elk product tot 5 foto’s opladen. Dit geeft je de mogelijkheid om verschillende aanzichten van het product aan je online bezoeker te tonen. Meer als de helft van alle online winkelaars hecht er belang aan dat ze jouw product langs alle kanten kunnen bekijken.

Het toevoegen van reacties en beoordelingen heeft de laatste jaren meer en meer belang gekregen. Het geeft je bezoeker de kans om van een derde partij te horen hoe goed het product en de bijhorende dienstverlening wel niet is. Aan dit soort informatie van derden hecht de online shopper veel belang, want waarom zou iemand liegen in een recensie? Het toevoegen van recensies of beoordelingen kan dus alleen maar stimulerend werken.

Frequently Asked Questions

Nu dat jouw webshop expertise, je persoonlijkheid en je betrouwbaarheid uitstraalt, voelt de potentiële klant zich op zijn gemak. Hij zal je aanbod bekijken én zelfs dingen in zijn winkelmandje plaatsen. Maar dan ineens beseft de online shopper dat hij nog met vragen zit. Hoe zit het met de levering? Wat als ik het product wil terugsturen? Deze vragen moet je als webshop beheerder allemaal 'on the spot' kunnen beantwoorden, want je concurrenten zijn maar een klik verwijderd.

Omdat het belangrijk is om de bezoeker meteen verder te helpen, heeft bijna elke webshop een FAQ-pagina. Op deze pagina vind je een overzicht van de meest voorkomende vragen met een bijhorend antwoord. Dit verlaagt het risicogevoel in de gedachten van de online winkelaar drastisch naar beneden. Om nog meer betrouwbaarheid uit te stralen kan je ook gebruik maken van een helpdesk plugin of jouw Facebookpagina, zodat je op elk moment klaar kan staan voor je online klanten.

Betaalmogelijkheden

Bij een uitstekende webshop, hoort natuurlijk ook een uitstekend betalingssysteem. Online shoppers willen geen gedoe met het betalen van jouw producten. Een slechte betalingservaring is genoeg om een klant kwijt te spelen en jouw imago te verkorven binnen zijn netwerk. Bij een webshop van Analyz-it werken we samen met de gekende instanties zoals: Creditcard/Visa, Mr Cash en Ideal zodat een vlotte betaling gegarandeerd wordt. Als een betaling dan toch eens misloopt, heb dan begrip voor je klant en benader hem op een persoonlijke manier. Laat de online shopper voelen dat hij niet één van de vele bestellers is en dat zijn bestelling er echt toe doet.

Nu ben je helemaal op de hoogte van hoe je een gewone webshop bezoeker tot aan een aankoop kan brengen. Volgende week leggen we je uit hoe je een aankoop kan stimuleren om zo je omzet te verhogen!

Wil je ook een webshop opstarten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Lees hier alle berichten:

1: Een succesvolle webshop opstarten
2: Laat je webshop opvallen
3: Van bezoeker tot aankoop
4: Aankoop stimuleren op jouw webshop
5: Sterke dienstverlening, creëert sterke klanten