De zomer, het ideale moment om even stil te staan bij de resultaten van de eerste helft van het jaar. Hoe komen mijn klanten bij mij terecht? Wat zijn mijn best presterende producten/ diensten? Waar heb ik het meest in geïnvesteerd? Wat is mijn return on investment? En de belangrijkste vraag: Wat kan er beter?

Met onderstaande aanpak (de Analyz-it aanpak) krijg je een antwoord op al deze vragen.

Waterdichte data

Alvorens je van start kan gaan met het analyseren van data, moet je er blind op kunnen vertrouwen. Je moet er zeker van zijn dat alle digitale gegevens overeenkomen met de realiteit.

De belangrijkste data, die in veel websites nog ontbreken, zijn conversies. Maar wat zijn conversies? Dat zijn alle betekenisvolle acties die een websitebezoeker op jouw website uitvoert. Enkele voorbeelden: Contactaanvraag, Offerteaanvraag, Bestelling, Direct telefoneren, etc.

Voor al onze klanten voeren we doelgerichte marketingacties uit. Naargelang het doel, stellen we de juiste KPIs (Key Succes Indicators) in. Wil je bijvoorbeeld meer aanvragen, dan plaatsen we een tracking op het contactformulier, zodat we perfect kunnen meten hoeveel aanvragen er zijn gegenereerd en van waar deze potentiële klanten komen. Wil je aan de andere kant meer merk- en/of naamsbekendheid genereren, dan gaan we het aantal nieuwe bezoekers optimaliseren en hun digitale betrokkenheid analyseren. Op die manier proberen we steeds de resultaten van onze inspanningen meetbaar te maken.

Het toevoegen van de juiste trackingtoepassingen en de conversiemetingen afbakenen, is dan ook altijd de eerste taak op onze agenda.

Heldere inzichten

Als ondernemer ben je gespecialiseerd in jouw vakgebied. Digitale marketing hoort daar voor velen niet meteen bij. Daarom communiceren we alle inzichten die we verwerven steeds op een duidelijke manier met jou, zodat ook jij een mening kan vormen.

Deze inzichten bezorgen wij maandelijks, zonder verbloeming, om je een actuele kijk op de gegevens te verschaffen. Doordat we alles overzichtelijk in grafieken weergeven, is het meteen duidelijk welke verbeterpunten er mogelijk zijn.  In onderstaande grafiek zie je de resultaten van een klant waarvoor we onszelf de scherpe doelstelling hebben opgelegd van maximaal 15 euro totale marketing kost per conversie.

We zien in 2019 een lichte systematische stijging van de totale marketing kost per conversie, met als 'dieptepunt' een overschrijding van de doelstelling in mei. Hoe is dit te verklaren?

In januari zijn we voor deze klant van start gegaan met de uitbreiding van hun digitale marketing kanalen. Waar ze vroeger bijna uitsluitend investeerden in Google Ads, zijn we begin dit jaar ook van start gegaan met social media marketing. Doordat we nieuwe kanalen aanboren gaat het rendement van de inspanningen wat naar beneden. Het totaal aantal aanvragen zijn daarentegen sinds het begin van het jaar exponentiëel gestegen, zoals je in onderstaande grafiek kan zien.

Leggen we de resultaten van de eerste helft van 2018 naast die van 2019, dan zien we een stijging van 18%! (of 607 conversies t.o.v. 715 conversies in 2019) 

De volgende stap? De totale marketing kost per conversie verlagen.

Rendabele optimalisaties

Nu we weten waar er optimalisaties mogelijk zijn, is het aangewezen om een actieplan op poten te zetten. Hierbij ligt de focus steeds op de belangrijkste factor ... rendement. Hoe kunnen we met jouw digitaal budget een zo optimaal mogelijk resultaat behalen?

Om meer leads en omzet te genereren, houden we rekening met de weg die de klant aflegt in zijn of haar beslissingsproces, kortom, de customer journey. Op een zo efficiënt mogelijke manier inspelen op het aankoopproces zal op korte, maar zeker op lange termijn meer rendabele omzet genereren.

De digitale kanalen die we hiervoor kunnen inschakelen zijn: Search Engine Advertising, Search Engine Optimization, Social media marketing en het e-mailmarketing.

Enkele projecten:


Wil jij deze zomer meer inzichten verschaffen in jouw digitale aanwezigheid?

Neem dan gerust contact met ons op of vraag meteen een gratis SEO- en/ of SEA-scan aan.