Hoe springt jouw webshop ertussen uit?

Vorige week hebben we aangetoond welke stappen er doorlopen worden bij de opstart van een online winkel. Vandaag laat ik je zien, hoe je samen met Analyz-it meer bezoekers naar je website kan brengen. Met andere woorden, hoe laat jij jouw webshop er tussenuit springen?!
Heb je het bericht van vorige week gemist? Lees dan hier de eerste aflevering.

Bezoekers naar jouw webshop brengen is geen kwestie van goed geluk. Het is veel meer dan dat. Proactief zorgen voor meer webshopbezoekers is als een goed afgestelde motor waarin elk kanaal zijn rol speelt. Wij bij Analyz-it zorgen ervoor dat je online marketingstrategie bestaat uit de juiste mix en implementatie van kanalen, zodat het aanbrengen van nieuwe bezoekers geolied loopt. Op welke kanalen moet je aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat jouw website opvalt?

Nieuwsbrieven

Een onlinekanaal dat het goed blijft doen zijn nieuwsbrieven. Het versturen van e-mails, die persoonlijk zijn en een promotie bevatten, doen het gewoon goed. Dat is als de ontvanger van de email, het bericht effectief leest. Uit ervaring weten we dat maximaal 5% van je e-mailbestand via de nieuwsbrief naar je webshop zal gaan. Kort samengevat, des te groter je publiek is, des te meer bezoekers je op je webshop zal hebben. Zo veel mogelijk potentiële en huidige klanten e-mailen is dus zeker een must.

Meer weten over e-mailmarketing?

Search Engine Advertising

Online adverteren via het kost-per-klik systeem is de ideale manier om meer bezoekers naar je webshop te brengen. Met Google AdWords is het mogelijk om te bieden op bepaalde zoekwoorden, zodat jouw advertentie als eerste tevoorschijn komt wanneer een persoon naar jouw producten of diensten zoekt. Het gaan dan over de resultaten in Google met het gele “adv.” symbooltje.

Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je enkel gaat betalen als er iemand effectief jouw advertentie aanklikt. Je verspilt dus geen budget aan personen die niet openstaan voor jouw product of dienst hebben. Je kan je dus wel inbeelden dat het toevoegen van de juiste zoekwoorden heel belangrijk is. Om dat te garanderen werken wij graag samen met jou.

Eerst zullen wij bij Analyz-it een SEA-voorstel maken. Hierin leggen wij in detail uit hoe jouw Google AdWords account en advertenties er zullen uitzien, maar vooral welke zoekwoorden volgens ons belangrijk zijn. Omdat jij de kennis bezit van jouw sector, is het maar normaal dat jij hier zoekwoorden mag aan toevoegen. Des te specifieker des te beter. Als we dan uiteindelijk tot een gefinaliseerd plan zijn gekomen is het tijd om je Google AdWords Account op te starten. Als dit is gebeurd is de eerste fase achter de rug.

Het doel van de tweede fase bestaat erin om jouw Google AdWords fijn te stellen. Het kan zijn dat achteraf gebleken bepaalde zoekwoorden kunnen leiden naar slechte leads, waardoor bezoekers je website te snel verlaten. Bij Analyz-it houden we je campagnes nauw in het oog zodat deze slechte zoekwoorden er worden uitgefilterd.

In de derde en laatste fase is het tijd om te kijken naar wat de AdWords campagne voor jou heeft opgeleverd. Welke zoekwoorden hebben voor effectieve aankopen gezorgd? Deze zoekwoorden zijn de beste zoekwoorden en daar gaan we dan ook onze focus op leggen. Deze drie fases gebeuren allemaal over een tijdsperiode van 3 maanden.
Meer weten over Google AdWords?

Social Media Marketing

Sociale media is de voorbije vijf jaar alomtegenwoordig geworden in onze samenleving. De aanwezigheid van jouw onderneming op Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin, noem maar op, is dan ook een must. Niets werkt beter dan sociale media om je product of je dienst een extra dimensie te geven. Laat zien dat je een expert bent, toon de gezichten achter je bedrijf, introduceer je nieuwe producten met spektakel. Je producten en je diensten persoonlijk maken is nodig om van je klanten, ware fans te maken.

Ook al is sociale media het uitgerekende kanaal om je merk uit te bouwen, het is toch wel veel meer dan dat. Uit ervaringen is reeds gebleken dat bijvoorbeeld bezoekers die via jouw Facebookpagina sneller overgaan tot een aankoop. Dit komt doordat ze vertrouwd zijn met jouw product of jouw dienst, ze kennen je merk en ze vertrouwen je.

Het verkopen van jouw producten of jouw diensten via sociale media zal in de heel nabije toekomst dan ook helemaal geen taboe meer zijn, in tegendeel. Een aankoop via Facebook of bijvoorbeeld Pinterest zal maar één klik verwijderd zijn voor jouw potentiële klanten. Meer weten over Social Media Marketing?

Search Engine Optimization

Blogs en nieuws schrijven is heel belangrijk voor elke webshop. Het zorgt ervoor dat je webshop leven uitstraalt. Doordat je op je online winkel laat zien dat je mee bent met de laatste nieuwe ontwikkelingen in jouw sector, overtuig je potentiële klanten dat je een expert bent in jouw vak. De extra inhoud die via de blog- en nieuwsberichten op jouw webshop komt is ook een ideale manier om hoger te scoren in de organische zoekresultaten van Google, wat wil zeggen dat jouw webshop net onder de betalende zoekresultaten komt te staan.

Om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google zonder betaling is het nodig om je webwinkel te optimaliseren voor zoekmachines. Hier zijn allerhande technieken voor die Analyz-it je kan aanleren aan de hand van onze SEO-training. Het komt erop neer dat je de inhoud van je webshop aanpast aan de zoekwoorden die succesvol zijn gebleken uit je betalende Google AdWords campagne. Dit wil niet zeggen dat je het zoekwoord gewoon zo vaak mogelijk op je webshop moet laten terugkomen, neen verre van. Google wil dat je teksten schrijft die een meerwaarde betekenen voor jouw online bezoekers. Schrijf teksten die je bezoekers interesseren, die ze willen delen op sociale media.
Meer weten over Search Engine Optimization?

Mond tot mondreclame

Een aanbeveling krijgen van een kennis is nog altijd de sterkste motivator voor het uitproberen van jouw webshop. Een klant die aan al zijn kennissen vertelt hoe geweldig jouw webshop wel niet is, dat is goud waard. Hoe zorg je er nu voor dat iedereen over jouw webshop praat?

Mensen praten niet zomaar over jouw bedrijf. Eerst en vooral moeten zij een positieve ervaring hebben gehad bij jouw online winkel. De laagste prijs, de snelste leveringstijd, de beste service na verkoop, allemaal punten waar jij als webshop kan in uitblinken. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat jouw online klanten het verder vertellen aan hun kennissen. Dit kan aan de hand van sharen via sociale media of je kan het creatiever aanpakken door bijvoorbeeld acties te lanceren waarmee het aanbrengen van een nieuwe klant wordt beloond.

Zorg er dus voor dat je niet alleen nieuwe klanten maakt, maar ook tevreden klanten blijft behouden. Het behouden van klanten is trouwens goedkoper dan het aantrekken van nieuwe.

Een duurzame aanpak loont op termijn

Hierboven hebben we de onlinekanalen getoond die interessant zijn voor het aantrekken van bezoekers naar je webwinkel. Maar hoe schrijf je nu een sterk en succesvol onlinemarketingverhaal? Dat doe je vertrekkende vanuit een bepaalde strategie. De strategie die wij bij Analyz-it hanteren doen we hier, speciaal voor jullie, uit de doeken.

  1. Start met Search engine Advertising om snel bezoekers naar je webwinkel te brengen en leer meer over welke zoekwoorden ze hebben gebruikt om tot bij jouw shop te komen.
  2. Gebruik je emailadressenlijst die je ondertussen hebt opgebouwd om nieuwsbrieven uit te sturen.
  3. Schrijf meer inhoud voor op jouw webshop zodat je ook zonder advertenties in het oog springt bij Google zoekresultaten.
  4. Maak gebruik van sociale media om van je product of van je dienst een merk te maken waar iedereen fan van wil zijn.
  5. Laat iedereen praten over jouw webwinkel door er uit te springen met jouw unique selling propositions en door creatieve teksten te schrijven die aanzetten tot sharen.

Wil je te weten komen wat je moet doen om van gewone bezoekers, echte klanten te maken? Volgende week maandag tonen we wat online shoppers belangrijk vinden om over te gaan tot aankoop! 

Wil je een online marketingstrategie uitwerken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Lees hier alle berichten:

1: Een succesvolle webshop opstarten
2: Laat je webshop opvallen
3: Van bezoeker tot aankoop
4: Aankoop stimuleren op jouw webshop
5: Sterke dienstverlening, creëert sterke klanten